Cei trei colosi web arunca miliarde de dolari pe piata serviciilor online pentru a mai cuceri cite o reduta in fata adversarului. Uneori, lupta se da si in tribunal, cum s-a intimplat recent, cind Google a reclamat ca functia de cautare a Windows Vista dezavantajeaza concurentii, iar Microsoft a fost obligat sa modifice sistemul de operare. Armele sint sofisticate si se fac simtite in toate domeniile Internetului: publicitate, search, web storage, servicii sociale sau instant messaging.

„Microsoft are in arsenal monopolul asupra pietei sistemelor de operare, Google arhicunoscutul sau motor de cautare, iar Yahoo! serviciul de email si un portofoliu imens de continut si servicii”, descrie pe scurt atuurile combatantilor Ionut Oprea, director de comunicare la MediaPro Interactiv. Daca Google s-a impus pe piata motoarelor de cautare in fata serviciilor Yahoo! Search si MSN (Microsoft Network) Live Search, pe celelalte fronturi concurentii se bat la foc automat. „Razboiul a inceput o data cu Google”, arata Oprea. „Si Yahoo!, si Microsoft au avut ocazia sa cumpere compania cu cel mai folosit motor de cautare de pe Internet, insa i-au subestimat potentialul”, continua el. In 2004, Microsoft a declarat oficial razboi companiei fondate de Larry Page si Sergey Brin, cind Bill Gates a recunoscut ca Google „ne-a facut praf”. De atunci, colosul miliardarului american a luat constant drept tinta compania concurenta si pompeaza bani in platforme publicitare online.

Prima batalie s-a dat insa intre Microsoft si Yahoo! inca dinainte de a fi aparut Google. Companiile s-au inclestat asupra serviciului de e-mail, amindoua crezind ca acesta „putea avea o varianta gratuita, insa extrem de limitata, care sa fie punctul de plecare pentru a vinde variante premium“, explica Ionut Oprea. Astfel, ele isi puteau completa veniturile din publicitate cu cele din vinzarea conturilor de e-mail premium. Gigantii au ramas insa descoperiti in fata ofensivei Gmail, serviciul gratuit de la Google care a spulberat si limitarile spatiului de depozitare, devenind acum al treilea serviciu de e-mail. „Yahoo! si Microsoft au recuperat terenul pierdut si si-au pastrat primele doua locuri in topul serviciilor de e-mail, Yahoo! Mail fiind liderul. In plus, Yahoo! a anuntat de curind ca ofera, gratuit, spatiu nelimitat de e-mail”, rezuma directorul de comunicare al MediaPro Interactiv.

Astfel a fost inlaturata dominatia Google din acest trio in materie de web storage, care incepuse din prima cu 1 GB, ajungind acum la aproape 3 GB. Yahoo! a cistigat si a doua lupta, data pe portaluri generaliste. MSN, la rindul sau, a atras audiente si venituri din publicitate semnificative in acest sector, specifica Oprea.