Domeniile de Internet sunt, pentru lumea online, echivalentul investitiilor imobiliare din viata reala. Odata ce achizitioneaza un nume de domeniu cu trecere la public, detinatorul sau are mai multe variante de actiune. Se asociaza cu un dezvoltator de solutii web si deschide o afacere online ori asteapta sa creasca valoarea domeniului inainte de a-l vinde companiilor interesate sa-l foloseasca.

Afacerile de acest gen au devenit atat de profitabile, incat din ce in ce mai multi intreprinzatori aleg sa vaneze si sa inregistreze domenii cu potential. Iar consecintele nu se lasa asteptate, din moment ce pretul mediu al tranzactiilor cu nume de domenii a depasit pragul critic de cateva sute de mii de dolari. Uneori, depaseste chiar cu mult aceasta suma.

Un zvon interesant a circulat in lumea online saptamana trecuta. Domeniul business.com a fost scos la vanzare, iar pretul estimat al acestei tranzactii ar fi de 300 pana la 400 milioane dolari. Daca intentia de a vinde este una credibila si exista chiar dovezi ale unei licitatii care s-ar desfasura pentru preluarea domeniului, pretul de achizitie ramane un mare semn de intrebare.

Ar putea valora 400 milioane dolari?

Domeniul a fost achizitionat in noiembrie 1999 de Jake Winebaum si Sky Dayton, pentru suma de 7,5 milioane dolari. Vanzatorul de atunci, Marc Ostrofsky, un cunoscut investitor in numele de domenii de Internet, a intrat in Cartea Recordurilor pentru cel mai scump domeniu de Internet vandut vreodata. in acest moment, business.com este un catalog de link-uri sponsorizate catre website-uri cu specific de business.


Sunt unii oameni care prefera sa scrie direct in bara de navigare a browser-ului nume de domenii uzuale. Asa castiga trafic domenii precum news.com, search.com, tv.com etc. Din multe puncte de vedere, tendinta de navigare bazata pe scrierea directa a adreselor in bara de navigare ar fi un atu pentru business.com. Cifra de vanzare ar putea fi un record, avand in vedere lista celor care s-au aratat interesati de achizitia business.com. Pana acum, Dow Jones, New York Times si News Corp. in acelasi timp insa, este greu de crezut ca se va ajunge la suma de 300 milioane dolari, in primul rand datorita faptului ca o astfel de achizitie ar trebui sa produca foarte multi bani chiar de la momentul incheierii sale.

Citeste si:

In acelasi timp, privind comparativ, se spune ca domeniul Sex.com s-a vandut pentru suma de 14 milioane dolari. Avand in vedere adevarul ca industria pornografica este regina business-ului online, e greu de crezut ca domeniul business.com ar putea valora de 25 de ori mai mult. Argumente in defa-voarea pretului ar mai fi ponderea din ce in ce mai mare pe care o are cautarea online in preferintele de navigare ale utilizatorului modern de Internet (peste 55% din timpul petrecut online de utilizatorii de Internet are legatura directa cu procesul de cautare online).

Brokeraj de domenii

Un alt exemplu elocvent care arata dezvoltarea exploziva a pietei ar fi si activitatea caselor de brokeraj care se ocupa de vanzarea domeniilor de Internet. Saptamana trecuta, la o conferinta Traffic in New York, brokerul de nume de domenii Moniker.com a inregistrat recordul vanzarilor de pana atunci. Domeniul Creditcheck.com a fost achizi-tionat la licitatie pentru suma de 3 milioane dolari. La finalul zilei, compania de brokeraj vanduse deja la licitatie peste 115 nume de domenii, al caror pret a fost de 10,9 milioane dolari.

La finalul anului trecut, o alta licitatie organizata de Moniker a avut in prim-plan domeniul Cameras.com, care s-a achizitionat pentru 1,5 milioane dolari. La momentul redactarii acestui material, au fost facute deja publice detaliile unei licitatii online care are in primplan nume de domenii ca Beef.com, 360.com, Opinions.com, Polls.com, Scotland.com, Student.com, PressReleases.com, PuertoRico.com.
Cele mai multe vanzari de domenii se petrec insa fara ajutorul brokerilor specializati. Asa s-a intamplat cu recordurile de anul trecut: Diamond.com (7,5 milioane euro) si Vodka.com (3 milioane euro).
Detinatorii de nume de domenii pot incasa bani fara sa dezvolte un website pentru domeniile respective. La moda este asa-numita �parcare� a domeniilor. in fapt, webmasterul creeaza o singura pagina, in interiorul careia sunt plasate anunturi sponsorizate din Google AdSense sau Yahoo Search Marketing. Serviciile publicitare respective filtreaza anunturile afisate in functie de cuvintele-cheie pe care le alege detinatorul domeniului. Pentru fiecare click pe un astfel de link, detinatorul domeniului castiga o anumita suma de bani.