Gecad ePayment a lansat un program de informare privind comertul electronic, data fiind importanta crestere pe care aceasta piata o cunoaste. Programul este structurat pe trei directii, cu trei publicuri diferite: Scoala de afaceri pentru comerciantii online, care presupune o serie de seminarii pe teme privind dezvoltarea afacerilor online cu strategii, web marketing, vanzari etc., Centrul de informare si resurse pentru liderii de opinie, ce pune la dispozitia celor interesati un spatiu fizic si virtual de informare despre acest tip de comert, cu acces la resurse si detalii despre piata, industrie, functii tehnice, instrumente de afaceri si demonstratii live pentru plati online si CeCumperiAzi.ro pentru publicul larg, care a demarat de fapt, in 2006, printr-o serie de emisiuni tv si site dedicat in principal promovarii magazinelor online si a platilor cu cardul. "Lansarea vine pe fondul unei accentuate cresteri care, potrivit analizelor noastre, se va tripla in acest an si nu atat datorita numarului de tranzactii facute de aceiasi clienti de anul trecut, ci mai ales datorita noilor cumparatori online", a explicat Carmen Sebe, CEO la Gecad ePayment.

Frica strica "bostanaria electronica"

In ciuda potentialului pe care piata vanzarilor online din Romania l-a dovedit, cumparatorii online sunt inca putini din cauza fraudelor electronice, dar mai ales a fobiei de aceste fraude. In acest sens, Gecad ePayment a prezentat principalele mituri care tin in frau aceasta piata. Astfel, cel mai cunoscut mit este cel al faptului ca romanii sunt specialisti in fraude online, lucru contrazis in final de statistici (1% din platile online cu cardul, conform datelor ePayment), faptul ca se pot fura bani doar prin simpla folosire a cardului online sau faptul ca, o data facuta tranzactia, banii sunt greu de recuperat, cand de fapt comanda poate fi usor anulata daca produsul are defecte.
In pofida acestor mituri, exista, totusi, si riscuri reale. Astfel, riscurile online constau in principal in phishing (clonarea unui site prin care se fac astfel de tranzactii) motiv pentru care se recomanda atentie adresei site-ului, logo-urilor de pe paginile web, verificarea elementelor de securitate (cum ar fi lacatelul din dreapta jos), riscul keylogers si spyware, pentru care se recomanda folosirea utilitarelor antispyware, antiphishing etc., precum si riscul ca insusi comerciantul sa fie fraudulos, caz in care se recomanda realizarea unei plati in ramburs si abia apoi a uneia normale ori verificarea la fiecare pas de completare a datelor a sumei de plata inscrise pe pagina site-ului, pentru ca aceasta poate fi modificata in ultima etapa fara sa observati ca subscrieti pentru ea.


Chiar si pentru platile offline (cu cardul la magazine, benzinarii, restaurante etc.) exista riscuri, cum ar fi clonarea cardurilor, pentru care se recomanda folosirea bancomatelor incadrate in cladirea unei banci, si nu izolate, sa nu se piarda cardul din ochi (de ex. la plata unei consumatii intr-un restaurant procesarea se face chiar la masa clientului) sau riscul chitantelor de la bancomat sau POS pe care datele cardului apar in clar, motiv pentru care se recomanda a nu se lasa comerciantului chitanta. "Am observat deseori astfel de situatii, in special la anumite benzinarii. E adevarat ca nu se pot face retrageri de numerar, dar se pot face comenzi online pe internet pentru cantitati mari de produse, ce pot fi apoi valorificate. De aceea trebuie verificat extrasul de cont la sfarsitul lunii sau ori de cate ori sunt suspiciuni si trebuie contactata banca atunci cand nu recunoasteti o tranzactie si cereti lamuriri pana la «charge back»", a spus Cristian Badea, CIO la Gecad ePayment.

Nici comerciantii nu se prea agita

Citeste si:

Pe langa faptul ca miturile si riscurile reale prezentate mai sus amana explozia economica a acestei piete, nici comercinatii in sine nu se grabesc sa aplice metode moderne sau sa vina cu alternative atractive. "In acest sens, un exemplu elocvent este cel al unei edituri care livreaza cartile prin Posta Romana. Un cumparator online apeleaza in general la aceasta varianta pentru ca nu are timp. Atunci nu mai vad logica de a comanda online, ca apoi sa mergi cu instiintarea si sa stai la rand pentru a-ti ridica pachetul. La fel de bine poti merge direct la librarie, unde mai poti rasfoi cartile si sa vezi continutul", a mai explicat Cristian Badea. In plus de asta, multi comercianti nici nu concep site-uri user friendly, care sa vanda bine marfa.

In ceea ce priveste magazinele online straine, romanii au destul de multe probleme in acceptarea cardurilor pentru anumite produse sau anumite site-uri, care inca duc o politica restrictiva.

In prezent, exista in Romania circa 1.500 de magazine online, dintre care aproape 800 accepta plata online prin card. Volumul tranzactiilor in 2006 a fost de 10 milioane de euro, principalele comenzi vizand facturile de telefon si telefoanele mobile, pachetele turistice si biletele de avion si, ceva mai in urma, produsele electrocasnice.