Potrivit unui studiu realizat online de Harris Interactive, Internetul va deveni cea mai semnificativa sursa de stiri si de informatii, depasind astfel televiziunea care, pentru aproximativ 35% din cetatenii vest-europeni, reprezinta, la momentul actual, principala sursa de informare. Stirile online vor deveni o amenintare si pentru presa scrisa, dar intr-o masura mai diminuata, deoarece ziarele pot ocupa o pozitie dominanta pe piata informationala, daca reusesc sa-si extinda brandurile online, oferind publicului, printre serviciile lor, si stiri online.

Extinderea brandurilor online ale ziarelor constituie o oportunitate

Desi online-ul ameninta atat televiziunea, cat si presa scrisa, studiul Harris arata ca ziarele vor ramane o sursa esentiala de informare daca vor lua in calcul sa integreze, ca parte a serviciilor oferite publicului, furnizarea de stiri online. "In ciuda aparentei scaderi a tirajului ziarelor, editorii de presa scrisa ar trebui sa vada in extinderea brandurilor lor online o provocare si o oportunitate", a spus Douglas S. Griffen, unul dintre consultantii Innovation and Harris International.

Prin urmare, cu toate ca emisiunile de stiri ale televiziunilor reprezinta principala sursa de informatie in toate regiunile unde a fost desfasurat sondajul, raspunsurile celor chestionati demonstraza ca pentru urmatorii cinci ani va avea loc o crestere rapida a numarului de informatii online, care va afecta intr-o masura mai mare piata TV si mai putin piata ziarelor tiparite. In plus, ziarele isi pot imbunatati in mod semnificativ produsul tiparit daca dau dovada, in primul rand, de o mai mare obiectivitate, daca ofera publicului mai multe reportaje si analize detaliate si mai multa informatie relevanta pentru cititorii lor, dupa cum rezulta din sondajul realizat luna trecuta.

La aceasta se adauga faptul ca peste trei sferturi dintre adultii din fiecare tara participanta la studiu considera ziarele si versiunile lor online ca fiind foarte importante. Motivele pentru care respondentii au subliniat importanta ziarelor in societate sunt rolul "de caine de paza al comunitatii" jucat de ele, dar si faptul ca ofera explicatii la marile chestiuni globale si informatii interesante, utile in viata cotidiana. In conformitate cu declaratiile lui Douglas S. Griffen, cititorii conteaza pe ziare pentru a-i ajuta sa vada si sa inteleaga lumea mai bine, desi nu se asteapta ca acestea sa salveze lumea.

Peste jumatate dintre persoanele chestionate in sase din cele sapte tari cuprinse in studiu, intrebate de ce oamenii nu citesc ziare, au dat ca motiv principal lipsa de timp (in Spania procentul coboara la 44%). Al doilea motiv este considerat accesul mai facil la Internet.

Citeste si:

Jurnalele TV reprezinta principala sursa de informare pentru 35-39% dintre respondenti

Sondajul a fost realizat pe un esantion de 8.749 de adulti din sapte state: SUA, Marea Britanie, Franta, Italia, Spania, Germania si Australia, care au fost intrebati despre sursele folosite in general pentru a se informa si despre schimbarile pe care ei le prevad pentru urmatorii cinci ani. Persoanele chestionate au fost rugate sa faca aprecieri cu privire la credibilitatea ziarelor astazi, la rolul acestora si la cel al site-urilor lor, in prezent si pe viitor.

Conform sondajului dat publicitatii miercuri, momentan, jurnalele TV reprezinta principala sursa de informare pentru 35-39% din cetatenii adulti a sase din cele sapte state vizate de ancheta, procentul coboara la 29 in cazul Spaniei si este apropiat de procentul de 28%, reprezentat de persoanele care prefera ziarele pentru a afla cele mai importante stiri. In celelalte sase state, increderea in ziare fluctueaza de la 23% in Marea Britanie, SUA si Australia, la 22% in Germania, 21% in Italia si 16% in Franta.

Pentru urmatorii cinci ani, datele studiului indica o crestere importanta a stirilor si a informatiilor online si o scadere semnificativa pentru cele furnizate de TV si print, precum si o coborare mai putin abrupta pentru cele de radio.
Studiul, realizat online de Harris Interactive, a fost prezentat la Congresul Anual al Asociatiei Mondiale a Ziarelor (WAN), care se desfasoara la Cape Town (Africa de Sud), in completarea Raportului 2007 "Innovations in Newspapers", realizat de Innovation International Media Consulting Group.

Asociatia Mondiala a Ziarelor, infiintata in 1948, regrupeaza 71 de asociatii nationale ale editorilor de ziare si directori de publicatii cotidiene din 100 de tari, 13 agentii de presa nationale si internationale, o fundatie de media si 9 asociatii regionale de presa. In total, asociatia reprezinta peste 18.000 de publicatii de pe cinci continente.