De ani iintregi, cautarea este regina publicitatii online. Diverse studii arata ca publicitatea realizata prin intermediul motoarelor de cautare atrage un procent de 40% din cele peste 15 miliarde dolari alocate de advertiserii din SUA mediului online (cifre furnizate de un studiu recent al JupiterResearch pentru CNN). Si totusi, un utilizator modern de Internet nu foloseste serviciile motoarelor de cautare decat in 5% din timpul petrecut online. Cum se poate explica astfel faptul ca o parte impresionanta a advertiserilor ignora restul de 95% din activitatile online ale unui utilizator?.

Nu exista studii care sa ne dea un raspuns direct la aceasta intrebare. Cu toate acestea, exista realitati a caror interpretare corecta ne-ar putea oferi cateva indicii. Evenimente recente ne-au determinat sa realizam astazi o analiza a perspectivelor pietei de publicitate online, pornind de la conceptele care au dus la explozia de interes mediatic pe care o cunoaste ideea de publicitate contextuala si continuand cu perspectivele de viitor ale ideii de publicitate de tip "display".

Miliarde in publicitatea contextuala

Datorita implicarilor importante pe care le-a cunoscut in ultimii ani, piata serviciilor de cautare online este unul dintre segmentele cele mai analizate ale Internetului modern. Rezultatul nu s-a lasat asteptat. Afisarea mesajelor publicitare in functie de cuvintele cautate pe Internet de catre utilizatori este modul cel mai eficient de a maximiza rezultatele obtinute de advertiseri ca urmare a rularii unei campanii online. Potrivit unui studiu WebSideStory, publicat la finalul anului trecut, rata de conversie a mesajelor text afisate in interiorul paginilor de rezultate ale cautarilor este, in medie, de 3,4%. Altfel spus, dintr-o suta de utilizatori care vizualizeaza acel mesaj publicitar in interiorul paginii de rezultate ale unei cautari, cel putin trei aleg sa dea click pe mesaj.

Daca adaugam la acest adevar si ideea ca plata serviciilor publicitare se realizeaza per click (doar atunci cand utilizatorul da click pe mesajul respectiv), alaturi de limita minima, extrem de scazuta, pentru realizarea unei campanii (Google accepta campanii de minimum 10 dolari), am obtinut ingredientele principale care au transformat publicitatea contextuala in adevarata regina a publicitatii online din acest moment. Asa se explica faptul ca Google a incasat aproape un sfert din bugetele de publicitate online (15,7 miliarde) cheltuite de advertiserii americani in 2006.

Citeste si:

Se anunta prima bursa de spatii publicitare

Totusi, viitorul nu se arata ingaduitor cu serviciile de cautare. Piata de publicitate online este pe cale sa cunoasca o schimbare care ar putea intoarce pentru o vreme atentia advertiserilor catre un alt tip de publicitate online.

S-ar inversa astfel tendintele de crestere spectaculoasa a pietei de publicitate contextuala, cu efecte greu de previzionat pentru companiile furnizoare ale unor astfel de solutii, companii a caror dezvoltare extrem de dinamica este finantata in principal si din venituri publicitare.
DoubleClick, companie americana cu sediul la New York, a dezvoltat o piata virtuala de licitatie unde pot fi tranzactionate si rezervate in timp real spatii publicitare online. Ofertantul acestui serviciu are deja incheiate acorduri cu peste 1.500 de clienti din intreaga lume (printre care si AOL ori News Corp.), fapt care transforma "bursa" dintr-un sistem teoretic intr-o realitate ale carei consecinte le vom vedea in curand.

Pentru intelegerea importantei acestui spatiu de tranzactionare, ar trebui sa apelam din nou la statistici. In Internetul modern, prin publicitatea de tip "display" se intelege acel gen de mesaj publicitar afisat utilizatorului in timp ce acesta viziteaza o anumita pagina web. Mesajul publicitar poate fi reprezentat de bannere grafice, mesaje text sau videoclipuri.