Stau dovada cozile imense de la supermarket-uri la care se asteapta ore intregi. Unii, insa, care nu suporta aglomeratia ori vor pur si simplu sa aleaga cu grija un cadou apeleaza la shopping-ul online care inregistreaza cresteri semnificative fata de media celorlalte luni din an. Nimic din oferta magazinelor pe Internet nu ramane nevandut. Desi "febra" cumparaturilor de Pasti nu se poate compara cu cea de Craciun sau nici macar cu cea de Sfantul Valentin totusi romanii se "inghesuie" in spatiul on-line pentru a cumpara cam tot ce se poate cumpara. Adica excursii, electronice si electrocasnice, alimente sau chiar si predictii astrale.

In perioada premergatoare Sarbatorilor pascale nivelul cumparaturilor prin Internet creste cu 15-30%, iar numarul tranzactiilor lunare cu plata prin card poate ajunge la 14.500, estimeaza compania Gecad e-Payment.
"Cumparaturile online cresc cu siguranta in perioada premergatoare sarbatorilor de Pasti. Bazandu-ne pe evolutia de pana acum a pietei consideram ca aceasta crestere se va situa intre 15 si 30% fata de media unei luni obisnuite", a declarat specialistul in PR al Gecad ePayment International, Sorana Kunst.

Pastele, abia a treia perioada a anului ca vanzari

Daca din punct de vedere religios Pastele este printre cele mai importante Sarbatori religioase, din punctul de vedere al cumparaturilor este lejer depasita de Craciun si chiar de o sarbatoare "importata" cum este cea a a Sfantului Valentin. "Un exemplu de crestere pentru comertul online a fost bineinteles Craciunul, Sf. Valentin si acum, speram, Pastele. In decembrie cresterea numarului de tranzactii a fost de 140% fata de media intregului an 2006, iar de Sf. Valentin anul acesta de 45% fata de media lunii decembrie 2006", explica oficialul Gecad.

Cele mai solicitate servicii din perioada pascala sunt promotiile anuntate de magazinele online si segmentul turistic de cazare si transport. Electrocasnicele si electronicele, in special telefoanele mobile conduc in topul preferintelor produselor cumparate de Pasti. Desi, in mediul on-line se poate cumpara aproape orice, exista in special, in aceasta perioada numerosi romani care aleg sa achizitioneze servicii oarecum neobisnuite precum predictiile astrale personalizate.

Citeste si:

Media unei cumparaturi in aceasta perioada este mai ridicata decat cea de 130 euro inregistrata in restul lunilor, "avand in vedere faptul ca in cosul consumatorilor in astfel de perioade se umple si cu produse mai mari si mai importante ca valoare (de exemplu electrocasnice mari)".

Alimente, mai putin

Daca in ceea ce priveste produsele si serviciile mentionate vanzarile merg excelent, la alimente romanii nu se prea inghesuie, deoarece nu este inca suficient de dezvoltat in mediul online pentru a fi considerat o alternativa la cozile din magazine, este de parere Kunst. Obstacolul principal in calea dezvoltarii unor supermarketuri online, similare cu cele clasice, ar fi livrarea si aprovizionarea. "In general, magazinele online nu isi pot permite sa detina stocuri mari. Ca urmare, aprovizionarea trebuie sa se faca rapid pentru a putea livra consumatorului, acasa, in timp relativ scurt - cateva ore - produsele pe care el le comanda.

Principalele motive pentru care utilizatorul de Internet, client al magazinelor online, ar putea comanda alimente ar fi tocmai gradul crescut de confort si livrarea rapida. Altfel, daca nu ar beneficia de aceste doua calitati ale comertului online, nici nu ar fi interesat sa isi cumpere de pe Internet lapte, oua, paine sau cozonac pentru Paste", explica oficialul Gecad..

Gecad e-Payment a avut o cota de piata de 86% in ultimul trimestru din 2006, nivel exprimat dupa raportarea volumului tranzactionat prin solutia e-Payment la volumul total al platilor online prin card procesate in Romania in sistem 3-D Secure.