Ajutorul poate veni insa de la intrarea pe piata a unuia dintre marii jucatori ai Internetului mondial.

Romania si-a dezvoltat de curand o strategie de branding pentru sectorul IT. "Ca urmare a efortului sustinut al echipei de lucru in cadrul Coalitiei Tech 21 (Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, precum si structurile asociative private) avem in fata primul brand sectorial de export din Romania. Astfel, comunitatea exportatorilor din sectorul IT, estimata la circa 9.000 de firme, va beneficia de o perceptie mai buna si unitara pe pietele externe, cu potential de crestere a exporturilor in urmatorii doi-trei ani la peste un miliard de euro", declara, saptamana trecuta, Iuliu Winkler, ministru delegat pentru economie si comert.

Romania inseamna ".ro"

Asa arata comunicatele de presa ale oficialilor de la Bucuresti. Realitatea se defineste insa cu totul altfel. Romania trebuie sa fie mai mult decat un brand al specialistilor software. Pentru cresterea Internetului autohton si a pietei de ebusiness din Romania avem nevoie de o varianta ".ro" a unora dintre gigantii Internetului mondial. Din aceasta perspectiva, 2007 pare sa fie un an al recunoasterii pietei romanesti ca pas necesar in batalia ce urmeaza: tintirea Europei de Est ca piata de desfacere pentru anumite servicii de Internet.

In conditiile in care marile piete au fost atinse, una cate una, de febra serviciilor de tipul "me too" ("ofer si eu acest serviciu"), Europa de Est poate sa fie, in urmatorii ani, locul spre care se va indrepta interesul unor companii ca Microsoft, Google sau Amazon. O analiza a istoriei romanesti a acestor companii ne poate da o privire de ansamblu asupra planurilor de viitor pe care si le-au facut.

Microsoft incearca sa recupereze

Microsoft a anuntat recent planurile sale de a deschide un nou centru de suport tehnic in Bucuresti. Acesta va oferi servicii si suport tehnic clientilor Microsoft din Europa, Orientul Mijlociu si Africa si se preconizeaza a fi operational in primul trimestru al anului 2007, moment in care tehnicienii vor incepe sa raspunda cererilor clientilor. Acest nou centru este complementar centrelor similare de suport tehnic Microsoft care functioneaza in Europa si va fi incadrat cu personal tehnic recrutat din Romania si Europa de Est.

Compania estimeaza ca, in primul an de activitate, vor fi angajati 100 de profesionisti IT, numar care va creste in anii urmatori, odata cu investitia in acest centru, in functie de cererea de servicii de suport. Avand in vedere acest aspect, vizita lui Bill Gates de la inceputul lui februarie nu mai mira pe nimeni.

Microsoft a ales Romania. Si nu este singurul. In anii trecuti, mai multe companii mari si-au anuntat intentia de a infiinta centre de cercetare si dezvoltare in tara noastra. Motivatia principala era atunci pretul mic al fortei de munca extrem de calificate de la noi.

Suportul tehnic e la moda

Citeste si:

Echipa Oracle din Romania a crescut de la 600 la 800 de oameni ca urmare a deschiderii unui nou centru de suport si servicii pentru operatiunile financiar-contabile din interiorul corporatiei (Global Finance Suport). HP a anuntat, la randul sau, ca ar putea angaja in viitor peste 1.200 de persoane, numarul salariatilor din centrul de suport de la Bucuresti urmand sa depaseasca astfel 2.000. Primul centru deschis de IBM in Bucuresti, Global Procurement Services Group (GPSG), a pornit in 1998 cu 10 angajati si are acum peste 250. Iar compania nu pare sa se opreasca aici. In anii urmatori se va ajunge, probabil, la mii de angajati.

Alte companii isi definesc altfel strategia romaneasca. Pentru Google, spre exemplu, pare sa conteze mai mult piata romaneasca de publicitate si piata cautarilor online decat ideea de cercetare si dezvoltare. Odata ce Google isi va decide intrarea la noi, vor exista destule semnale pentru o serie de investitori care sa urmeze exemplul americanilor. Investitiile IT in piata de ebusiness din Romania urmeaza sa se faca intr-un ritm accelerat dupa acel moment. Ce va face Google deci?

Google isi pregateste venirea

Google pare a fi in faza de testare finala a pietei din Romania. Dupa toate probabilitatile, pozitia de consultant pentru Romania, scoasa la recrutare in ultimele luni ale lui 2006, a fost deja ocupata. Analizand comparativ pasii pe care compania i-a parcurs in tarile din jur, inainte de intrarea efectiva, observam ca sunt foarte multe sanse sa vedem o filiala Google in Romania pana la sfarsitul anului 2007. In experientele anterioare ale Google in Europa Centrala si de Est, primul pas a fost obtinerea dreptului de a opera domeniul national de Internet (google.hu in Ungaria sau google.pl in Polonia). Apoi devine cruciala analiza datelor de trafic pe care Google le inregistreaza in tara in cauza. Urmeaza recrutarea unui consultant de tara, a carui responsabilitate este aceea de a ajuta la adaptarea ofertelor companiei la climatul local de afaceri.
Abia apoi putem vorbi despre localizarea Google, prin infiintarea unei companii locale. Asa s-a intamplat in Ungaria in 2005 (unde compania locala se numeste Google Számítástechnikai Szolgáltató Kft. - Google Servicii IT SRL) sau in Polonia, in 2006. De fapt, in Polonia Google a ales sa infiinteze si un centru de cercetare si dezvoltare.

Avand in vedere faptul ca pentru Romania sunt indicii care arata ocuparea postului de consultant Google, ne aflam, probabil, in faza aproape finala a procesului de localizare a Google. 2007 pare sa fie anul inceputului.

Urmeaza si altii?

Din perspectiva Amazon.com, lucrurile sunt clare. Romania conteaza, in principal, doar la nivel de specialisti IT. In 2005, compania a deschis centre de cercetare la Bucuresti si Iasi. Acestea se concentreaza pe dezvoltarea de solutii noi de Internet, dedicate imbunatatirii experientelor online pe care le au clientii Amazon.com.

La momentul deschiderii centrelor din Romania, Amazon.com avea deja alte patru centre deschise la Edinburgh, Scotia; Cape Town, Africa de Sud; Bangalore si Chennai, India. Singura tara din Europa de Est in care Amazon a decis sa se localizeze este Polonia. In Romania, se spune ca majoritatea vanzarilor sunt coordonate prin filiala Amazon din Germania. In urmatorii cinci ani insa, in functie de intrarea unor competitori pe piata, este posibil sa asistam la o localizare a companiei in ".ro". Un prim pas este deja facut: domeniul "Amazon.ro" este inregistrat de compania Amazon inca din 2003.

Ca si Amazon.com, eBay.com are o politica limpede in privinta Romaniei. La sfarsitul anului 2005, compania si-a desemnat un reprezentant in Romania, care tine legatura cu autoritatile in scopul limitarii numarului de fraude electronice savarsite de cetatenii romani. Prin urmare, interesul special al eBay pentru Romania ar putea fi definit oficial in acest moment doar la nivelul de limitare a fraudelor electronice, fara intentii declarate de a se localiza in viitorul apropiat. Numele de domeniu "ebay.ro" nu apartine companiei eBay, ci unui cetatean irlandez care l-a inregistrat in 1999.