Cu certitudine, cei de la Apple nu s-au gindit niciodata sa intre in competitie directa cu cei de la McDonalds. Iar atunci cind au scos pe piata iPodul, nu au vizualizat nicio clipa posibilitatea ca gadgetul lor, este adevarat, revolutionar, sa ia locul hamburgerului BigMac. Si, totusi, asa s-a intimplat. Cel putin, la nivelul calculelor economice. Fascinati de notorietatea si simpatia de care se bucura, peste tot in lume, iPodul, o echipa de economisti de la una dintre marile banci australiene a inventat un indice financiar iPod. Similar indicelui BigMac creat, in urma cu 20 de ani, de revista "The Economist".

Indicele iPod face exact ceea ce face si indicele BigMac. Masoara paritatea valutara, puterea diferitelor valute, pornind de la pretul pe care obiectul il are in diferite tari si avind ca si punct de referinta, pretul din SUA. Asa s-a ajuns la concluzia ca, in comparatie cu dolarul american, moneda braziliana si cea indiana au tendinte de depreciere, in timp ce moneda canadiana si cea japoneza, au tendinte de apreciere. Si asta deoarece, comparativ cu SUA, pretul unui iPod este mult mai mare in Brazilia si mult mai mic in Japonia. Dincolo de toate aceste calcule economice si de putere a diferitelor valute, cel mai important lucru este ca un produs tehnologic a fost luat ca si indicator financiar. Cu alte cuvinte, s-a recunoscut suprematia si forta gadgeturilor. Ceea ce, trebuie sa recunoastem, este cu adevarat revolutionar.

Putem spune ca, practic, asistam la o schimbare radicala de mentalitate, cind atentia este indreptata spre lucruri mai profunde, mai creative. Omenirea a simtit nevoia sa treaca de la indicatorul care, oricum faceai, ajungea in stomac, la ceva care sa confirme faptul ca ne-am mai desteptat putin. Este adevarat, peste 10 ani, BigMac-ul va fi savurat cu aceeasi placere, in timp ce iPodul va fi aruncat in lada cu vechituri si amintiri. Dar, mai mult ca sigur, la ora aceea, indicele iPod va fi inlocuit cu indicele iPhone sau cu un alt i..... Primul pas a fost mai greu. Iar primul pas a fost facut.