Totusi, cresterea valorica nu a fost determinata de anunturi oficiale ale firmei ci de o campanie agresiva cu mesaje e-mail spam lansata de o retea botnet, bazata pe un troian greu de detectat - Rustock . Mesajul transmis continea o imagine care promova actiunile respective si care era conceput pentru a evita detectia antispam.

Acest gen de activitati face parte din ultimele metode de speculatie bursiera bazata pe cresterea artificiala a valorii unor actiuni in scopul vanzarii avantajoase a acestora. De obicei sunt achizitionate actiuni cu valoare scazuta care sunt vandute dupa o campanie agresiva de promovare prin mesaje spam. Din cauza ca multe companii ale caror actiuni sunt promovate prin spam sunt automat considerate ca sursa a mesajelor, Diamant Art a publicat un comunicat oficial in care dezaproba activitatile derulate de speculatori si anunta imposibilitatea mentinerii online a serverului central al companiei datorita numarului foarte mare de vizitatori.

"Compania a fost victima unor persoane si a unor presupusi consilieri de investitii care au transmis mesaje e-mail spam ce contineau informatii obtinute direct din surse publice sau pure speculatii, sub pretextul provenientei din cadrul firmei." au declarat reprezentantii companiei in comunicatul de presa lansat dupa producerea acestor evenimente.

Citeste si:

Conform specialistilor MessageLabs, cu un an in urma, mesajele e-mail privind actiunile cotate la bursa reprezentau pana la 5% din totalul de mesaje spam. In prezent, mesajele spam cu actiuni tind sa devina principala categorie de mesaje de promovare nesolicitate, ajungand pana la 35%. Compania Symantec a determinat ca mesajele spam dedicate titlurilor de valoare au o pondere ce variaza intre 20% si 40% lunar.

Popularitatea in crestere a mesajelor privind titlurile de valoare este cauzata de sporirea numarului de mesaje spam transmise prin retelele botnet. Desi in perioada sarbatorilor de iarna numarul de PC-uri compromise implicate in transmiterea de spam a scazut, retelele botnet continua sa se extinda prin cooptarea de noi statii.

Mesajele spam tind sa creasca valoarea actiunilor, desi variatiile nu sunt atat de spectaculoase ca in cazul Diamant Art. In cursul anului precendent, doi cercetatori au studiat 93 de actiuni promovate prin mesaje publicitare nesolicitate si au determinat ca in prima zi a transmiterii mesajelor, valoarea acestora crestea in medie cu 1,7%. In ziua urmatoare pretul actiunilor scadea cu 0,9%, pentru ca apoi sa creasca din nou.