Pe 4 iunie s-au comemorat 17 ani de la evenimentele din Piata Tienanmen, cand autoritatile chineze au inabusit in forta demonstratiile manifestantilor pro-democratie. Perioada in care autoritatile chineze au reusit prin diverse mijloace sa pastreze un control strans asupra subiectelor delicate, precum manifestatiile din Piata Tienanmen sau viata si deciziile lui Mao Zedong.

Numarul mare de locuitori din tara asiatica precum si cresterea treptata a nivelului de trai din regiune, nu au lasat indiferente marile companii ale Internetului, care au intrat in forta pe piata locala. Insa pentru a rezista, gigantii .com au trebuit sa respecte legile locale, recunoscand intr-un final supunerea in fata cenzurii chineze.

Ultimul caz este reprezentat de enciclopedia online Wikipedia. Astfel, potrivit International Herald Tribune, Wikipedia ofera pe varianta sa chineza o imagine asupra Revolutiei Culturale sau asupra deciziilor luate de Mao Zedong total diferita de cea care poate fi citita pe celelalte variante ale site-ului.

Citeste si:

Wikipedia este insa doar ultima companie acuzata de cenzurarea informatiilor prezentate publicului. 2006 a fost un an plin de evenimente de acest gen, multi din cei acuzati recunoascand cenzurarea informatiilor oferite cetatenilor chinezi si aparandu-se spunand ca prezenta lor pe piata locala reprezinta un factor bun per ansamblu, chiar daca unele subiecte nu sunt prezentate publicului in varianta cunoscuta la nivel mondial.

"Am ajuns la concluzia ca preferam sa oferim maximul de informatii populatiei Chinei chiar daca va trebui sa cenzuram anumite elemente pe care guvernul nu le agreeaza", a declarat recent unul din reprezentantii Google. "Spatiul in care ne desfasuram activitatea este foarte competititv. Daca noi nu vom oferi ceea ce este cerut de populatie, acestia vor apela la alte firme", a continuat acesta.

Numai ca si celelalte firme au instaurat acelasi sistem de prezentare a informatiilor pe piata chineza. Organizatia pentru drepturile omului Amnesty International a adus inca din primavara acestui an dovezi privind politicile de operare ale Yahoo, Google sau Microsoft, diferite in China fata de cele din alte state.