Se vorbeste tot mai des in ultima vreme despre faptul ca Internetul este instrumentul care le-a permis democratilor sa obtina o victorie importanta in alegerile din SUA de la finalul lunii noiembrie. Chiar daca nu a fost mijlocul media cel mai folosit in campanie, meritele Internetului sunt de necontestat atunci cand vorbim despre inclinarea balantei decizionale a publicului american.

Se estimeaza ca, la ultimele alegeri, au votat aproximativ 10 milioane de tineri americani aflati sub varsta de 30 de ani. Cifra este in crestere cu peste doua milioane de alegatori, spre deosebire de 2002.
Publicitate electoralA online

La alegerile din 2004, mediul online a fost mai degraba utilizat pentru dezvoltarea si administrarea unor website-uri de campanie ori strangerea de fonduri de la alegatorii care faceau donatii online. in 2006 insa, campaniile electorale ale candidatilor au inclus sume interesante la capitolul publicitate online. Rezultatele au fost atat de uimitoare, incat candidatul Conrad Burns, care si-a facut publicitate in paginile publicatiilor online din Montana, a declarat ca rata de click pe bannerele sale a fost de peste 7%.

Consultantul Grant Draper, care a lucrat pentru Democrati in organizarea campaniei din 11 state americane, vorbeste in blogul sau ca situatiile de criza au fost altele decat cele la care se astepta. Problema majora in campaniile gestionate de el consta in identificarea acelor website-uri care sa poata prelua numarul mare de afisari necesare rularii campaniilor publicitare online. Aceasta situatie a aparut mai ales in ultima perioada a campaniei electorale, cand ponderea comunicarii s-a mutat din e-mail si telefon la televiziune, radio si publicitate online.

Google, Yahoo!, MSN si altii au beneficiat de cumparari masive ale spatiilor publicitare contextuale, mai ales datorita pretului redus al campaniilor rulate prin aceste mecanisme, dar si datorita capacitatii lor de a targeta mesajele la nivel local.

Google propune YouTube

Eric Schmidt, directorul executiv al Google, a dat cateva sfaturi Republicanilor, in perspectiva alegerilor prezidentiale din 2008: "Folositi mai bine forta de convingere a Internetului, daca vreti sa castigati din 2008". in intalnirea care a avut loc saptamana trecuta la Miami, Schmidt a dat exemple cu privire la modul in care serviciile de partajare a videoclipurilor (YouTube.com in special) au schimbat regulile jocului politic, prin faptul ca permit oricarui utilizator sa faca publica informatia instantaneu si catre o audienta globala.

Un exemplu elocvent este cazul alegerilor recente din Regatul Bahrain-ului. Aici, locuitorii au prins gustul YouTube.com cand cineva a folosit Google Earth pentru a captura imagini ale opulentei in care traieste familia conducatoare a regatului. Fotografiile au fost apoi postate pe Internet, alaturi de fotografii ale caselor unor cetateni obisnuiti ai regatului. Guvernul a incercat ulterior sa cenzureze informatia, singurul efect fiind insa cresterea imensa a popularitatii fotografiilor.

in SUA, un alt caz este cel al candidatului democrat John Murtha din Pennsylvania. Un utilizator a postat in YouTube.com un videoclip care surprindea modul in care Mur-tha a primit mita de la agenti FBI, deghizati in seici arabi. Aparitia videoclipului a zadarnicit sansele lui Murtha de a fi ales candidat al Democratilor in Pennsylvania.

Un alt incident celebru deja il implica pe George Allen, senatorul republican de Virginia. Acesta este personajul principal al unei inregistrari video in care a numit "macaca", un membru cu origini amerindiene al staff-ului de campanie al adversarului sau. Allen a pierdut cursa pentru un loc in Senat, in fata contracandidatului Jim Webb.

Google bombing

Citeste si:

Victoria Democratilor in alegerile din SUA s-a datorat in acelasi timp si procedeului "google bombing"/"cautari minate, folosind google". Mai multi sustinatori democrati au dezvoltat pagini web care apareau in rezultatele cautarilor cu google.com, in momentul in care se cautau pe Internet nume ale unor politicieni. Bineinteles ca paginile web respective contineau o lista a "realizarilor" negative ale candidatului in cauza.

Schmidt le-a mai spus republicanilor, in intalnirea de la Miami, ca Google a luat masuri pentru oprirea acestor procedee de campanie electorala. Oficialul Google nu a dat insa mai multe detalii cu privire la masurile luate, fapt ce reaprinde discutiile din ce in ce mai interesante cu privire la modul in care marile motoare de cautare pot influenta luarea deciziilor electorale de utilizatorii acestora. Avertismentul celor de la Google ofera si el argumente in aceeasi directie: "Adevarul iese la iveala mult mai rapid in Internet, iar propagarea este instantanee si pe scara extrem de larga". Va fi interesant insa de a-flat cum defineste Google adevarurile. E un aspect pe care Eric Schmidt nu l-a detaliat.

Bloggeri cu plata

in ultimii ani, bloggerii au castigat milioane de fani prin modul in care isi prezinta parerea asupra unor subiecte extrem de variate. Din multe perspective, am putea crede ca din conceptul de blogger va putea fi deprinsa, pe viitor, breasla pamfletarilor secolului 21. Aprecierea porneste de la ideea de opinie necenzurata pe care o pot expune cu usurinta detinatorii unui blog.

La alegerile americane din 2006, blogurile si-au pervertit valorile traditionale. intr-o miscare fara precedent, candidatii au platit unor bloggeri sume interesante de bani pentru a-si spune opinia intr-o forma indulcita. Un prim exemplu este acela al lui James Webb, candidat democrat pentru statul Virginia, care a angajat doi bloggeri sa-l sustina in cursa pentru Senat. Ned Lamont, candidat democrat pentru Connecticut, a inclus cel putin patru bloggeri in propria echipa de campanie. Sumele platite de acestia au variat de la sute de mii de dolari, pentru campanii sustinute, intinse pe cativa ani, pana la mii de dolari pentru o singura opinie exprimata de un detinator de blog.

Romania nu exista

La noi, politica nu face casa buna cu Internetul. Potrivit statisticilor Trafic.ro, in categoria "Politica" sunt incluse 182 de website-uri, insa majoritatea sunt domenii ale unor autoritati publice din Romania.

in privinta website-urilor partidelor politice, lucrurile stau extrem de prost. Partidele componente ale Aliantei D.A. (PNL si PD) strang impreuna, pe website-urile proprii, sub 10.000 de utilizatori unici saptamanal.

Un alt minus major al pietei romanesti este lipsa unor website-uri independente care sa ofere o platforma pentru dezbateri politice. incercarile de pana acum se plaseaza deocamdata la nivelul mediocritatii, din perspectiva audientei. De asemenea, lipsesc blogurile cu pronuntata tenta de analiza politica, precum si blogurile de sustinere a imaginii unor politicieni.

Din toate punctele de vedere insa, observatiile pe care Eric Schmidt le prezenta republicanilor americani sunt aplicabile si politicienilor din Romania. Cine va intelege puterea reala a Internetului va avea un cuvant serios de spus la alegerile viitoare, fie ele anticipate sau nu. Este de asteptat o crestere graduala a publicitatii electorale si in Romania, alaturi de o implicare din ce in ce mai directa a consultantilor de Internet in campaniile electorale ale politicienilor romani.