Romania va adera in 2007 la Uniunea Europeana, avand cea mai mare rata de crestere a numarului conexiunilor de mare viteza la Internet. Rata de penetrare a serviciilor de acces la Internet broadband a fost, la finalul anului 2005, de 3,46%, peste media regiunii, care se situa in jurul cifrei de 1,6%. La jumatatea anului 2006, rata de penetrare a serviciilor de acces la Internet in banda larga in Romania a ajuns la 5,5%, mentinandu-se printre cele mai ridicate din Europa de Sud-Est.

2006 este, fara indoiala, un an in care cifrele sunt incurajatoare. Potrivit unui studiu national de audienta realizat, in luna iulie, de Biroul Roman de Audit al Tirajelor, 43,5% din populatia din mediul urban detine un calculator personal, iar 55,3% din locuitorii oraselor au utilizat un calculator in ulti-mele 12 luni. Cu doua luni inainte, luna mai 2006 aducea un nou record. Trafic.ro anunta ca numarul internautilor care au accesat in aprilie 2006 Internetul romanesc a depasit pentru prima data cinci milioane.

Audienta din ce in ce mai mare pe care o inregistreaza Internetul romanesc are in principal rolul de a aduce bani in industrie, pe fondul unui impact mediatic important pentru unii jucatori activi in piata de Internet business.

Internetul creeaza vedete

Aproape toate publicatiile traditionale din Romania au ales sa rezerve in 2006 un numar interesant de pagini "fenomenului Internet". S-a vorbit despre povestile de succes oferite de unii creatori de start-up-uri online romanesti, s-au adus in discutie primii milionari din Internetul autohton. Au fost publicate constant analize cu privire la achizitiile importante din piata ori cu privire la plecarea unor oameni importanti de la un proiect online la altul.

Anul 2006 a conturat, pana la urma, o tendinta clara de recunoastere a Internetului ca mediu de afaceri in care merita sa investim. Iata cateva motive in sprijinul acestei realitati.

1. Milioane din publicitatea online. Toti specialistii estimeaza o dublare a pietei de publicitate online in acest an. Finalul anului ar trebui sa aduca volumul publicitatii online la sume situate peste 7 milioane de euro. Finalul lui 2006 aduce schimbari radicale in structura jucatorilor din piata de publicitate online. Doua plecari interesante si mult discutate (una a lui Orlando Nicoara de la Netbridge, iar cealalta a lui Val Voicu de la Imedia) au imprimat dinamism pietei din Romania. Acum, pe langa companiile traditionale, au aparut companii noi precum AdEvolution.ro, SMI sau MediaCafe.ro, care isi construiesc propriile metode de abordare a pietei ca ansamblu.

2. Interes din ceruri. In primavara lui 2006, Google a publicat pentru prima data un anunt de country manager pentru Romania. Jobul pare a-si fi gasit un detinator, din moment ce pe website-ul de companie al Google, unde sunt anuntate toate joburile pentru tarile lumii, mai exista doar un job de consultant pentru Romania. Daca va intereseaza, puteti accesa http://www.google.com/ jobs/.

Citeste si:

3. Puterea utilizatorilor. A inceput sa se manifeste cu mai multa intensitate in 2006, cand in Romania a explodat ideea de blog. Intr-o piata imposibil de estimat ca intindere in acest moment, anul 2006 a adus conferinte tematice, studii demografice si cluburi ale pasionatilor. Pentru prima data, blogurile au devenit surse ale stirilor din media traditionala. La editia din acest an, festivalul Internetics, care premiaza anual cele mai bune website-uri din Romania, a infiintat o sectiune speciala dedicata blogurilor.

Mediu de afaceri credibil

Influenta mediatica din ce in ce mai crescuta pe care o are piata de Internet de la noi a adus, cum era normal, cateva tendinte interesante in mediul de afaceri romanesc. A devenit evident ca prezenta online inseamna relativ putini bani investiti si un profit bunicel. In plus, migratia din ce in ce mai importanta a publicatiilor traditionale si catre mediul online a atras dupa sine tendinte incipiente de autoreglementare a pietei. Initiative precum relansarea departamentului Internet din cadrul Biroului Roman de Audit al Tirajelor sau lansarea proiectului IAB Romania au aparut ca urmare a presiunilor pietei.

Iata cateva dintre tendintele definitorii pentru pasul spre normalitate pe care il face piata romaneasca de Internet in 2006.

1. Neutralitate Si credibilitate. Departamentul Internet al Biroului Roman de Audit al Tirajelor este in prezent constituit din: editori de site-uri, agentii, regii si clienti de publicitate membri ai BRAT si interesati in obtinerea datelor privind masurarea site-urilor web. Primul pas pe care il va realiza Departamentul Internet din cadrul BRAT in vederea atingerii obiectivelor sale va fi lansarea unei cereri de oferta pentru un sistem complex de masurare, care sa cuprinda masurare de trafic, audienta si profile demografice pentru utilizatorii site-urilor. Departamentul isi propune ca primele rezultate ale noului sistem sa fie disponibile pietei de publicitate in luna aprilie 2007.

2. La ghiseul de plati online. Din perspectiva comertului electronic, cresterea este evidenta, insa probabil ca anul 2006 va fi marcat in principal de lansarea proiectului Ghiseul Virtual (www.ghiseul.ro), care ar trebui sa dea tonul in dezvoltarea procesului de educare si orientare a posesorului de card bancar catre plata online ca fenomen social in Romania. Primul serviciu oferit prin intermediul proiectului "Ghiseul virtual de plati" este plata online a amenzilor rutiere.

Publicul-tinta al acestui serviciu il reprezinta cetatenii posesori ai unui card bancar, care utilizeaza Internetul si care conduc un autoturism. Plata se face cu respectarea standardului 3D Secure Code, comunicarea cu utilizatorii a datelor sensibile se face in conditii de securitate, iar dupa efectuarea platii sunt emise dovezi electronice de plata, valabile juridic in Romania. Serviciul de plata online a amenzilor de circulatie a presupus interfatarea a doua proiecte ale MCTI: sistemul de gestiune a amenzilor de circulatie la nivelul Brigazii de Politie Rutiera a Municipiului Bucuresti si Ghiseul Virtual de Plati.

3. O sclipire de coerenta guvernamentala. Ar putea fi observata odata cu inceperea functionarii Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Prin intermediul acesteia, se reglementeaza piata prelucratorilor de date cu caracter personal, implicit cei aflati exclusiv in mediul online. Activitatea ANSPDCP va duce in timp la consolidarea increderii internautilor din Romania in website-urile care le prelucreaza date personale.