Cele mai multe companii de Internet din Romania si-au fixat deja obiective indraznete. Este o certitudine lansarea unui numar impresionant de website-uri in 2007, in incercarea companiilor de a castiga o cota de piata cat mai mare din volumul de publicitate online tranzactionat. Din multe puncte de vedere, probabil ca anul urmator va fi, in Romania, anul website-urilor de continut.

In anticiparea acestui moment, vom analiza cateva dintre problemele cu care se confrunta website-urile-publicatii online, pentru ca apoi sa vedem cum se pot evita in viitor aceste probleme. Administrarea unei publicatii online nu inseamna doar producerea si afisarea online a continutului. Aceste activitati cantaresc, in multe cazuri, mai putin de jumatate din munca pe care trebuie sa o depuna compania pentru a face cunoscuta publicatia online.

Continut irelevant

Spre deosebire de piata romaneasca, la nivel mondial am ajuns la perioada in care putem afirma ca in Internet exista prea multa informatie. Atat de multa, incat nimeni nu poate spune cu precizie care este numarul website-urilor active in lume, la acest moment, si care este numarul paginilor web pe care acestea le contin. Aceasta stare de lucruri a determinat Google, cu ani in urma, sa-si stabileasca rolul de organizator al informatiilor lumii. Intr-o anumita masura, visul Google s-a transformat in prezent in realitate.

Motorul de cautare google.com este cea mai complexa aplicatie de organizare a informatiei din Internet. Din pacate, prezenta unei pagini web in Google inseamna multe cunostinte tehnice si un grad important de noroc. Datorita acestui fapt, Google se vede concurat serios de o forta care se impune din ce in ce mai mult in ultimii ani: colaborarea utilizatorilor de Internet. Prin intermediul ideii de "resursa colaborativa" (rollyo.com - cautare personalizata, del.icio.us - manager social de website-uri favorite etc.), utilizatorii de Internet din intreaga lume creeaza legaturi intre pagini web cu acelasi gen de informatie si dau acestor pagini greutatea recomandarilor personale. Continutul online devine astfel mai organizat si permite o navigare mult mai eficienta a utilizatorului.

Tag-urile pot fi o solutie

In viitor, continutul fiecarei pagini web va fi organizat pe criterii din ce in ce mai complexe, ajungandu-se la momentul la care personalizarea acestuia sa poata fi aproape absoluta. Atunci cand website-ul dumneavoastra depaseste un anumit numar de articole, devine foarte greu pentru cititori sa gaseasca si sa parcurga articolele arhivate. Interesul unui webmaster, din perspectiva costului CPM (cost per mia de afisari) pe care il percepe pentru afisarea de bannere publicitare in site, este acela de a avea cat mai multe afisari ale paginilor proprii. In acelasi timp, organizarea informatiei este utila cititorului, pentru ca un numar mai mare de articole care dezvolta o anumita tema poate oferi o imagine de ansamblu asupra subiectului de interes.

Pentru organizarea continutului, puteti folosi mai multe solutii. In primul rand, va sugeram folosirea "tag"-urilor (clasificare dupa cuvinte sau sintagme) pentru articolele pe care le publicati. Incercati sa definiti ca "tag"-uri cat mai multe domenii de activitate pentru care utilizatorii acceseaza website-ul dumneavoastra. Accesati statisticile de trafic oferite de un serviciu de monitorizare (trafic.ro e un exemplu) si puteti observa cuvintele-cheie prin intermediul carora utilizatorii care cauta cu Google.com sau Yahoo.com ajung in website-ul dumneavoastra. Eventual, puteti incerca sa mixati continutul pe baza dorintelor utilizatorului, oferindu-i legaturi catre articole asociate la acelasi "tag".


Acest gen de abordare este eficient doar pentru interactiunea dintre website si utilizatorii care intra direct ori prin intermediul rezultatelor furnizate de motoarele de cautare. In cele mai multe cazuri insa, publicatiile online au nevoie de un mijloc de alertare a utilizatorilor proprii la momentul la care se publica articole noi. Pana acum, newsletterele erau cel mai bun instrument de comunicare cu utilizatorii.

Citeste si:

Newslettere muribunde?

Incepand cu aceasta toamna, sistemul de e-mail de la Yahoo! reactioneaza extrem de agresiv la cresterea extraordinara a spam-ului din Internet. Efectul cel mai evident al acestei abordari este intarzierea livrarilor de newslettere catre conturile de e-mail de la Yahoo!. Cei care au avut curiozitatea sa investigheze ce se intampla au observat ca mesajele sunt "plimbate" cateva ore bune (uneori chiar zile intregi) intre serverul de e-mail al expeditorului si serverele Yahoo!. Consecinta este incarcarea foarte mare a serverelor de e-mail ale expeditorului si o nemultumire evidenta a destinatarului, care isi doreste sa citeasca zilnic informatia cuprinsa intr-un newsletter.

In multe cazuri, dat fiind faptul ca trimiterile sunt in general efectuate catre multe adrese de e-mail in acelasi timp, Yahoo! directioneaza e-mailul catre sectiunea Bulk/Spam a contului de e-mail, unde utilizatorul are mai putine sanse sa citeasca mesajele primite.

Pentru remedierea acestui tip de probleme, cele mai multe companii trimit deja e-mailuri prin care le solicita propriilor abonati sa adauge adresa de expediere a newsletterului la adresa de contacte a contului de e-mail. O alta varianta de evitare a problemelor de mai sus este utilizarea unor sisteme alternative de notificare a utilizatorilor cu privire la actualizarea unui website. RSS-ul este cea mai folosita metoda alternativa, fiind o tehnologie legata in unele cazuri de agregatoare de stiri sau cititoare automate de stiri. "RSS" se traduce prin "really simple sindycation/preluare foarte simpla a continutului".

Tehnologia RSS implica preluarea textului si a celorlalte elemente ale unui articol prin intermediul unui cititor de RSS. In multe cazuri, aceste cititoare de RSS alerteaza utilizatorul cu privire la aparitia de continut nou in anumite website-uri.

Un YouTube european

Pe masura ce femonenul partajarii fisierelor video se extinde in lume, in Europa s-a lansat un website care isi propune sa se bata cu YouTube.com.

DailyMotion.com are sediul la Paris si a reusit sa atraga peste 9.000 de videoclipuri zilnic si peste 16 milioane de afisari zilnice ale paginilor sale. In Europa, cota de piata a YouTube este de 10-12%, spre deosebire de Daily Motion, care are in prezent doar 2% cota de piata.