In ultimii doi ani piata de print a avut cel mai mult de suferit de pe urma contextului economic actual, fiind lovita din doua directii: pe de o parte taierea bugetelor de publicitate, miscare coroborata cu migrarea acestora spre online, respectiv incasarile mai mici pe fondul vanzarilor in scadere.

  • Va depasi online-ul printul la publicitate in 2011?
Mediul online castiga teren, o tendinta care se aplica in toate tarile din Europa de Est. In prezent, Romania este tara in care online-ul acapareaza cel mai mic procent din bugetele de publicitate – de sub 5%, in 2010. In Polonia si Ungaria procentul creste pana la 15%, in Cehia 18%, iar in Letonia si Estonia e de peste 12%. Romania este insa o piata cu mult potential pentru cresterea online-ului, datorita penetrarii largi a broadbandului, declara Anna Lubowska, CEO al MEC Central & Eastern Europe si MEC Polonia, citata de Wall-Street.

Semnale privind o inversare a clasamentului in favoarea online-ului exista, insa momentan doar in tari precum Marea Britanie sau SUA. Astfel, Arthur Sulzberger Jr., presedintele New York Times Company, a declarat anul acesta ca firma pe care o conduce va fi fortata ca la un moment dat, in viitor, sa renunte la versiunea tiparita a publicatiei The New York Times. In plus, in Marea Britanie online-ul a depasit deja TV-ul si printul in privinta veniturilor din publicitate.

In cazul Romaniei, jucatorii din online cred ca valoarea pietei de publicitate online o va depasi pe cea de presa scrisa abia in 2012.

  • Va mai continua febra retelelor sociale in 2011?
Dupa un 2010 in care febra retelelor sociale si-a spus cuvantul si in randul utilizatorilor romani, nici 2011 nu arata mai rau din acest punct de vedere, crede Mihai Seceleanu, CEO-ul InternetCorp.

“Cred ca in 2011 se va atinge apoge-ul, urmand ulterior un usor declin (macar ca pondere in structura bugetelor, daca nu ca suma globala)”, afirma Seceleanu.

“In 2011, vom auzi tot mai mult expresia «Daca nu esti pe Facebook, nu existi!». Desigur, se poate trai si pe Facebook, insa anul acesta vom vedea cum tot mai mult activitatea noastra in mediul online va fi influentata de prezenta pe Facebook. Si nu e cazul doar pentru utilizatorul obisnuit, ci si pentru companii. Facebook si retelele sociale vor fi un mediu bun pentru a interactiona cu consumatorii. Estimez ca Facebook va deveni cel putin la fel de popular ca Yahoo Messenger in Romania si chiar intr-un timp mai scurt”, adauga Cristian Manafu.

Citeste si:
Comandă și livrare de flori online: O modalitate ușoară de a...
Comandă și livrare de flori...

In luna noiembrie, reteaua de socializare a depasit 2 milioane de utilizatori in Romania, site-ul crescand de peste patru ori anul acesta in privinta numarului de conturi, avand in vedere ca in ianuarie inregistra 500.000 de utilizatori.

Cel mai vizitat site de catre cei aproximativ 7,7 milioane de utilizatori romani de internet este Hi5, acesta inregistrand in jur de 4,25 de milioane de clienti unici in luna octombrie, arata datele Studiului de Audienta si Trafic Internet (SATI).

De asemenea, in Romania exista peste 36.500 de conturi de Twitter si aproape 59.000 de bloguri conform datelor Zelist.ro, instrument de monitorizare al social media.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.