Intr-o declaratie plasata pe site-ul postului de televiziune, directorul ProTV Chisinau, Catalin Giosan, spune ca CCA invoca pentru decizia sa pretinse incalcari ale reglementarilor in domeniu legate de lipsa programelor de stiri pentru persoanele cu deficiente de auz, volumul de publicitate si inlocuirea unui jurnal de stiri realizat de ProTV Bucuresti.

Catalin Giosan spune ca refuzul CCA este nejustificat si precizeaza ca argumentele prezentate sunt total nefondate si nu pot constitui temei pentru negarea dreptului legal de a se prelungi licenta postului de televiziune. "Pe parcursul a zece ani, ProTV a respectat cu strictete legislatia Republicii Moldova, precum si toate conditiile licentei", se spune in declaratia postului de televiziune.

Unul dintre membrii CCA, Corneliu Mihalache, spune insa ca declaratiile ProTV Chisinau "sunt nefondate, nu corespund realitatii si urmaresc sa provoace opinia publica".

"ProTV a cerut CCA sa-i fie prelungita automat licenta de emisie, iar autoritatea in domeniul audiovizualului a refuzat, deoarece Codul Audiovizualului nu prevede acest lucru. CCA i-a sugerat ProTV Chisinau sa respecte procedura legala de prelungire a licentei, adica sa astepte pana cand va fi anuntat un concurs pentru frecventa pe care emite in prezent ProTV Chisinau", a explicat Mihalache.

Juristul CCA Marcel Otel a declarat, potrivit portalului UNIMEDIA, ca ProTV nu a respectat toate prevederile Codului Audiovizualului. "De exemplu, la data de 9 noiembrie 2006, buletinul de stiri de la ora 17:00 era totalmente numai cronica criminala. De asemenea, la data de 16 iunie 2008, s-a stabilit difuzarea publicitatii ce contravine cu legea cu privire la publicitate", a spus Marcel Otel.

Si autoritatile de la Bucuresti si-au exprimat nedumerirea si indignarea in legatura cu aceasta masura. „Ministerul Afacerilor Externe isi exprima surprinderea si preocuparea fata de refuzul autoritatilor din Republica Moldova de a prelungi licenta postului "Pro TV Chisinau”, a declarat intr-un comunicat purtatorul de cuvant al MAE, Cosmin Boiangiu.

Acesta a precizat ca Republica Moldova nu respecta libertatea de exprimare si nu s eafla la prima abatere de acest gen. „Aceasta masura face de altfel parte dintr-o serie de actiuni destinate sa ingradeasca libertatea de exprimare in Republica Moldova, in contextul apropierii alegerilor parlamentare din 2009: stoparea retransmisiei Televiziunii publice romane, refuzul acreditarii unor corespondenti de presa, limitarea accesului opozitiei la mijloacele media de stat, presiuni exercitate asupra mass media”, arata comunicatul.

Jurista Janetta Hanganu, care a reprezentat in justitia moldoveana cazul TVR1 - postul public de televiziune din Romania fiind lipsit abuziv de autoritatile moldovene de frecventa pe care emitea, desi detinea o licenta valabila pana in 2011 - este de parere ca CCA incearca sa joace cu unele tertipuri si sa interpeteze legislatia din domeniul audiovizualului, potrivit NewsIn.

Citeste si:

"Refuzul CCA nu este insa dictat numai de modul in care ar trebui prelungita licenta de concurs a ProTV Chisinau, dar si de faptul ca postul ar fi incalcat prevederile Codului Audiovizualului si ar fi primit avertismente in trecut. Dar incalcarile respective, categoric, nu sunt atat de grave, incat sa faca imposibila prelungirea licentei. Eventuala aplicare a unor asemenea sanctiuni ar fi disproportionata si daca ar fi sa raportam acest lucru la Conventia Europeana a Drepturilor Omului, sunt sigura ca ProTV Chisinau are dreptate", a declarat Janetta Hanganu.

La sfarsitul lunii octombrie, presedintele Comisiei parlamentare pentru drepturile omului Stefan Secareanu, vicepresedinte al PPCD, formatiune ce se declara in parteneriat cu Partidul Comunistilor, a cerut organelor de drept si de control financiar sa investigheze activitatea postului de televiziune ProTV Chisinau, acuzandu-l de prezentarea unor informatii denaturate, care ar periclita securitatea statului. In plus, Secareanu a cerut sa fie facute publice datele privind proprietarii postului TV, iar intr-una din sedintele Parlamentului din noiembrie Secareanu a cerut sa fie masurat nivelul radioactiv in zona unde isi are sediul ProTV, pe motiv ca locatarii au reclamat ca in acel perimetru "se ingalbenesc si cad frunzele".

Partidele din opozitie s-au pronuntat in favoarea postului de televiziune ProTV Chisinau, declarand ca autoritatile moldovene pun la cale eliminarea acestuia de pe piata mediatica moldoveneasca, la fel cum au procedat si cu TVR1.

MAE a atras atentia ca prin concluziile Consiliului Afaceri Generale din 13 octombrie 2008, concomitent cu exprimarea disponibilitatii de aprofundare a relatiilor UE – R. Moldova, cele 27 de state membre au transmis un mesaj clar prin care precizau ca ritmul si calitatea reformelor din Republica Moldova, inclusiv implementarea angajamentelor asumate in domeniul libertatilor fundamentale, vor determina evolutia viitoare a relatiei acestui stat cu Uniunea Europeana.

ProTV Chisinau este recunoscut de catre analistii din domeniul mass-media ca fiind unul dintre putinele posturi echidistante si nepartizane din Republica Moldova. Acestia leaga atacurile la adresa ProTV Chisinau de apropierea alegerilor parlamentare din primavara anului 2009 si de faptul ca la 21 decembrie licenta postului de televiziune expira. Valabilitatea acesteia ar trebui sa fie prelungita de Consiliul Coordonator al Audiovizualului. Expertii media semnaleaza ca recentele evenimente din jurul ProTV sunt inceputul unui proces care va duce la inchiderea postului, iar campania de discreditare a fost lansata cu intentia de a-i scadea din popularitate si credibilitate si de a-l inchide mai usor.

Directorul Asociatiei Presei Independente, Petru Macovei, sustine ca ProTV Chisinau, care a fost infiintat la 3 septembrie 1999, este de departe postul care ofera cea mai echilibrata informatie pentru populatia Republicii Moldova, potrivit unor rapoarte de monitorizare efectuate cu regularitate de asociatii ale jurnalistilor, inclusiv in ceea ce priveste reflectarea fenomenului coruptiei sau a alegerilor.

Site-ul JurnalismOnline comenteaza ca jurnalistii din Republica Moldova sunt impartiti, cam cum se intampla in Romania anilor ‘90, in ziaristi “comunisti” si “de opozitie”, iar posturile de radio si televiziune si publicatiile intra si ele intr-una dintre cele doua categorii. De fapt, problema se pune ca in ultimii ani, comunistii aflati la guvernare si aliatii lor au declansat o actiune masiva de acaparare a mass media.

In acest context, multi dintre jurnalistii de la institutii media anti-comuniste spun ca in peisajul TV de la Chisinau filiala locala a ProTV a ramas daca nu singura, atunci una dintre putinele statii independente de puterea politica. Un lucru cu atat mai incomod pentru autoritati, in perspectiva alegerilor de anul viitor, cu cat ProTV este un post cu o audienta mare, chiar daca nu are acoperire in intreaga tara, arata pagina de internet.