Guvernul Romaniei a cheltuit peste 4 milioane de euro pentru aceasta campanie, dand astfel o tema grea agentiei de publicitate Playteam care trebuie sa aduca un plus imaginii conationalilor nostri aflati in Italia, despre care auzi des spunandu-se "romanii fura" (“gli romeni rubanno”) sau "romanii sunt inselatori" ("gli romeni sono furbi"), ca etichete definitorii pentru un popor.

La doua sapatamani de la lansarea campaniei, mediul online din Italia nu a ramas indiferent la incercarea Guvernului de a imbunatati imaginea romanilor care locuiesc in Italia si gazduieste dezbateri despre oportunitatea unor mesaje publicitare care sa ajute in acest demers.

Din pacate, in blogosfera italiana si pe forumuri, ideea nu a fost primita cu prea multe laude. Printre randurile italienilor se citeste de cele mai multe ori indignarea si revolta. Comenteaza mult, cu accente nationaliste, semn ca problema imigrantilor si in special a celor romani ii priveste in mod direct.

“Ca sa intelegi un popor trebuie sa ii cunosti oamenii” spune publicitatea de la Bucuresti. Foarte bine. Ne arata, pe cheltuiala noastra, care platim abonamente TV, cine este acest popor pe care il stim deja. Mai bine le trimitem noi un spot cu chipul Doinei Matei, romanca care a ucis-o cu umbrela pe tanara Vanessa Russo”, sustine un blogger italian.

“Romanii sunt simbolul ilegalitatii, persoane care reusesc mereu sa supravietuiasca ocupandu-se cu actiuni ilicite, ca sa nu mai vorbim de episoadele de agresiune si violenta impotriva femeilor, furturi etc… Sa ne mai amintim ca ei sunt priincipalii suspecti in cazurile de phishing si clonare de carduri. In fiecare zi fura milioane de euro din conturile cetatenilor onesti care muncesc. Si ca sa nu mai vorbim despre prostitutie. Si aici, tot ei sunt pe primul loc in Italia. Concluzii???? Sa inchidem granitele si sa-i expediem cu forta pe toti delicventii din tara noastra”, este o alta opinie exprimata pe un forum generat de un articol despre Campania realizata de Play Team.

Citeste si:

Unul dintre clipurile campaniei sustinute in Italia si care ii prezinta povestea a doi bucatari romani, Ioana si Sorin

“Mie mi se pare o idee buna aceasta campanie care este transmisa pe fondul dificultatilor de convietuire si itegrare intre romani si italieni. Voi ce parere aveti?", scrie un alt blogger Italian ale carui opinii indeamna la toleranta si echilibru.

“Inteleg ca in trecut italienii au fost in aceasi situatie, dar romanii au invadat Italia noastra si nu pot sa tolerez asa ceva. Cu mine nu prea merge sa mi te adresezi cu clasicul “esti un rasist”!”, raspunde un alt Italian.

Cele mai multe reactii pozitive fata de campanie vin de cele mai multe ori, din partea italienilor cu studii superioare. Spre exemplu, Giovanna Cosenza, specialist in semiotica, profesoara la Universitatea din Bologna, exclama pe blogul personal: “In sfarsit o campanie sociala de calitate. Campania a fost platita de Guvernul Romaniei, preocupat din cauza fenomenelor de netoleranta la adresa romanilor din Italia. Aceasta este o lectie frumoasa de comunicare si civilizatie pentru tara noastra”. Totusi, o buna observatie este aceea ca astfel de opinii nu sunt incurajate si nu genereaza si alte comentarii, pentru ca articolul Giovannei nu a primit nici un feed-back.

“Frumos mesaj, dar nu functioneaza. Limbajul acestei campanii este o greseala profunda pentru ca nu functioneaza in fata publicului la care trebuie sa ajunga, nu este deloc adaptat televiziunii si mass mediei de la noi. Eu cred ca oamenii care privesc sporturile astea le percep chiar ca pe un fel de insulta. La nivel mediu, in Italia nu functioneaza mesajul egalitatii, normalitatea si invecinarea”, scrie un artist italian pe blogul sau . Totusi, el isi sfarseste insemnarea preluand mesajul publicitar:” Romania, imi pare bine sa te cunosc!”.

Campania ii va bombarda cu mesaje ale prieteniei pana in luna decembrie pe italieni, pentru ca este transmisa pe toate canalele media. Pe internet, aceasta poate fi usor urmarita pe site-ul special dedicat, http://www.romaniapiacerediconoscerti.it/ iar cele mai cunoscute cotidiene au postat clipurile publicitare pe primele pagini online. Scuderia Playteam Sarafree sustine de asemenea proiectul in toate cursele italiene a campionatului GT la care participa.