1. Pret record pentru barilul de petrol, combustibilul cel mai mare cost pentru operatorii aerieni.

Cea mai mare lovitura primita anul acesta de transportatorii aerieni a fost cresterea pretului barilului de petrol, pe fondul ingrijorarii legate de scaderea cererii. Pragul maxim a fost de 147,27 dolari/baril si a fost inregistrat pe data de 11 iulie.

In conditiile avansului la preturile combustibililor, peste 30 de companii de transport aerian din lume s-au confruntat cu probleme grave. Unele dintre acestea au apelat la protectie impotriva falimentului, iar altele si-au redus foarte mult activitatea pentru a se mentine pe linia de plutire.

Falimentele au venit unul dupa celalalt si au cuprins toate continentele: in Europa, nume precum Alpi Eagles din Italia, Coast Air din Norvegia, City Star Airlines din Scotia sau danezii de la Sterling Airways, in Asia Far Eastern Air Transport, o firma importanta de transport aerian cu sediul in Taipei nu au putut tine pasul cu pretul ridicat al petrolului, iar in Africa companii precum Cameroon Airlines sau Air Mauritanie au renuntat complet la operatiuni.

Nu numai companiile mici si cele low-cost au afectate de aceasta situatie, ci si cei mai mari operatori europeni. “Costul combustibililor pentru primul semestru a fost de 1,5 mld. lire sterline, cu 52% mai mare decat anul trecut”, declara, pentru Wall-Street, Emil Delibashev, country manager al Britsh Airways, una dintre cele mai mari companii de linie din lume.

El a mai spus ca anul 2008 este primul in care costurile cu combustibilul depasesc costurile cu foarte de munca.

„Anul acesta, 35% din costurile totale s-au indreptat catre achizitionarea de combustibil, in timp ce doar 20% au fost alocati pentru personal”, a mai adaugat reprezentantul companiei britanice.

2. My Air si Sky Europe s-au aliat pentru a ajunge numarul 1 in Europa

In conditiile crizei economice mondiale, dar si a inaspririi concurentei pe piata europeana de low-cost, operatorii aerieni My Air si Sky Europe au fuzionat cu scopul de a deveni cea mai puternica companie cu tarife scazute de pe plan european, dar si din Romania, unde au anuntat in premiera aceasta alianta.

Citeste si:

In urma fuziunii anuntate luna aceasta, cele doua companii vor transporta impreuna in Romania in jur de 900.000 de pasageri, doar in 2008, tinand cont de estimarile anterioare ale companiilor, ocupand astfel pozitia a treia in topul operatorilor aerieni low-cost de pe piata locala. My Air ocupa si anterior locul trei, insa la o distanta considerabila de Wizz Air.

“Nu este un parteneriat pentru supravietuire ori pentru suprematie, ci pentru consolidare. Nu vrem sa devenim un pericol pentru concurenta”, afirma Antonio Iervolino, country manager My Air Romania.

El a mai spus ca perioadele de criza sunt si etape in care apar cele mai mari oportunitati.

3. Baboo a intrat in Romania

Intr-una dintre cele mai dificile perioade pentru industria aviatica, la nivel mondial, operatorul aerian elvetian Baboo a decis sa se extinda si pe piata din Romania, unde vizeaza atat segmentul de business, cat si pe cel de leisure.

Incepand din data de 27 octombrie 2008, compania a inceput sa opereze zboruri pe rutele Bucuresti-Geneva si Bucuresti-Nisa (via Geneva), de patru ori pe saptamana, in fiecare luni, miercuri, vineri si duminica.

Mai multe detalii despre celelalte sapte mari momente din industria aviatica gasiti aici.