Companiile de distributie au anuntat la finele saptamanii trecute o scadere semnificativa a vanzarilor in luna octombrie in Statele Unite, ceea ce dovedeste ca populatia americana este grav afectata de criza, dar Wal-Mart, lant de magazine de reduceri, rezista in continuare, relateaza NewsIn.
Desi se baza pe o stabilitate a vanzarilor, Consiliul International pentru Centre Comerciale (ICSC) a anuntat ca activitatea lanturilor de magazine a scazut cu 0,9% in luna octombrie, dupa o crestere cu 1,7% in septembrie.

In conditiile in care nu mai dispun de returnarile de impozite din primavara, "consumatorii nu mai au bani sa cheltuie" pe lucruri care nu le sunt necesare, a explicat Andrew Gledhill, analist la centrul de studii economice Moody's economy.com.

Daca scaderea pretului benzinei a reprezentat o usurare pentru finantele americanilor, riscul unei recesiuni economice ii opreste pe consumatori sa cheltuie excesiv. "Nivelul vanzarilor en detail in luna octombrie a fost groaznic, in conditiile unui grad ridicat de incertitudine pe pietele financiare. Consumatorii au amanat orice cheltuiala care nu este necesara, ceea ce a antrenat vanzari foarte scazute in luna octombrie", comenteaza Michael Niemira, economist sef la ICSC.

Familiile isi reduc, in mod clar, bugetele destinate hainelor si accesoriilor, ceea ce afecteaza in primul rand marile magazine. Astfel, vanzarile magazinelor Macy's au scazut cu 6,3% in luna octombrie, iar cele ale JCPenney cu 13%. Scaderea este si mai importanta pentru magazinul de lux Saks, ale carui vanzari s-au diminuat cu 16,6%. Si vanzarile inregistrate de lanturile de magazine de haine cu pret mediu, ca Gap si Abercrombie&Fitch, au scazut cu 16%, respectiv 20%.

In aceste conditii, consumul menajelor din Statele Unite se va afla din nou la un nivel mediu, dupa o scadere cu 0,3% in luna septembrie. Cu atat mai mult cu cat increderea consumatorilor a atins un nivel foarte redus.

In plus, perioada sarbatorilor de sfarsit de an, a carei reusita da tonul intregului exercitiu financiar pentru distribuitori, se apropie sub auspicii sumbre. "Sezonul sarbatorilor se anunta slab, ceea ce ar putea exercita presiuni suplimentare nu numai asupra magazinelor de lux, ci si asupra unor fabricanti si furnizori", a avertizat Frederic Dickson, analist la DA Davidson.

ICSC estimeaza in prezent ca in noiembrie si decembrie se vor inregistra cresteri foarte slabe ale consumului, de aproximativ 1%.

"Singurul (lant de magazine - n.red.) care inregistreaza cresteri este Wal-Mart, dar acest lucru sugereaza ca un consumator sarac se orienteaza, pentru aproape toate nevoile sale, catre un magazin de discounturi", subliniaza Jon Ogg, analist la site-ul de informatii financiare 247wallst.com.

Pentru lanturile de distributie specializate in reduceri, dificultatile cu care se confrunta o mare parte din populatie reprezinta o ocazie de a atrage noi clienti. Astfel, Wal-Mart, ale carui vanzari cresc, a anuntat noi reduceri in apropiere Craciunului. Dar chiar si asa, situatia nu este buna, deoarece activitatea sa a crescut cu numai 2,4% in octombrie, la fel ca in septembrie. Concurentii sai, Target si Costco, au inregistrat scaderi ale vanzarilor lor cu 4,8%, respectiv 1%.

Un astfel de nivel al vanzarilor este "foarte dezamagitor", iar aceasta tendinta va continua "in timpul sezonului sarbatorilor si dupa", explica directorul general al Target, Gregg Steinhafel, fara a-si face iluzii.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.