Business 21 Mai 2008 02:36
Dezvoltatorii de ansambluri rezidentiale vor apela la oferte speciale pentru a-si promova produsele. Conform raportului de piata al CB Richard Ellis-Eurisko, lansat astazi, se vor oferi gratuit locuri de parcare sau mobila pentru bucatarie si baie. Acelasi raport spune ca se asteapta ca insa cererea sa ramana mare, iar preturile pentru locuintele de pe acest segment sa creasca. Nu la fel se va intampla si cu terenurile, unde se asteapta o stagnare a preturilor pentru zonele neinteresante.

In 2007, pretul pentru locuintele noi destinate clasei medii au fost de pana in 1.300 de euro/mpc, fara TVA, in vreme ce pentru locuintele destinate clasei medii superioare s-a ajuns la 1.300-2.500 de euro/mpc.

„Pretul pe metrul patrat construit al noilor spatii rezidentiale va creste cu 10-30% din cauza majorarii pretului terenurilor disponibile, al utilitatilor, materialelor de constructie si fortei de munca, iar per ansamblu, pretul final de vanzare va creste cu 5-15%”, se arata in raport. Cresterea va fi mai mica decat cea din 2007, cand preturile au crescut, comparativ cu 2006, cu 20-50%.

Anul trecut, in Bucuresti s-au lansat 60 de proiecte rezidentiale, 65% din totalul de proiecte lansate la nivel national, iar autorii estimeaza ca pana la sfarsitul anului 2009 vor fi livrate pe piata 16.000 de locuinte. In principalele ansambluri rezidentiale prezentate in studiu se vorbeste de finalizarea a peste 6.000 de locuinte, in vreme ce in 2009 cifra creste la 7.500. Restul de pana la 16.000 de unitati locative sunt apartamente si vile in ansambluri rezidentiale care nu au fost nominalizate in studiu. Acestea se adauga celor 1.600 de apartamente noi care au fost livrate pe piata in 2007.

Aproximativ 60% din cererea de apartamente noi vine din parte familiilor cu venituri de 1.000-2.500 de euro. Clasa medie superioara, formata conform autorilor studiului din familii cu venituri lunare de 2.500-4.000 de euro, asigura 30% din cerere, in vreme ce clientii cu peste 4.000 de euro reprezinta doar 10% din baza de clienti. Se asteapta ca in unele cazuri sa se inregistreze intarzieri de livrare a proiectelor. Aceasta structura a cererii a determinat o modificare a ofertei, prin faptul ca dezvoltatorii au inceput sa acorde o atentie mai mare clasei medii, prin proiecte situate in cartiere precum Titan, Vitan sau Militari. „Putem afirma ca acest gen de proiecte s-a lansat cu adevarat in 2007, deoarece majoritatea celor lansate anterior se adresau clasei medii superioare”, se mai arata in raport.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.