In momentul in care a aparut interfata USB, in 1996, chiar si in versiunile istorice 1.0 si 1.5 (am avut pe un Toshiba Sattelite USB cu specificatia 1.5) transferul de date nu beneficia de prea multe optiuni. Nici traficul media nu era atat de crescut, iar cand ne strangeam sa jucam StarCraft primele 2-3 ore erau dedicate punerii la punct a retelei locale. Cei care veneau cu laptopuri puteau porni, in acest timp, cateva partide intregi pe port serial sau pe USB. Sa nu uitam ca internetul era exclusiv prin dial-up, hardurile erau mici iar vitezele de transfer la fel. Cu toate astea, USB-ul a reusit sa schimbe radical relatia noastra cu vitezele de transfer si aparatele digitale, de la camere foto pana la telefoane mobile sau PDA-uri. Numai anul trecut au fost absorbite de piata nu mai putin de 2.6 miliarde de device-uri incluzand USB. Numarul lor va fi, pana in 2012, de peste 4 miliarde, ceea ce demonstreaza popularitatea portului dar si universalitatea sa.

Vremurile demonstreaza din plin ca pana si interfata USB 2.0 e insuficienta fluxurilor de video in HD pe care le inregistram sau filmelor pe Blu-Ray pe care am vrea sa le copiem pe harduri externe. Noua interfata va permite ca un fisier de 27 GB, de exemplu, prezent pe un disc, sa fie copiat in mai putin de un minut.

In plus, noul USB are si o importanta functie eco: in momentul in care un device conectat este lenes, cantitatea de curent electric transmisa este mai mica, reducandu-se astfel considerabil din consumul unui aparat care, chiar daca doar la voltaje mici, sta permanent in priza. Incarcarea va fi de pana la patru ori mai rapida, puterea 3.0 fiind de 900 de miliamperi, comparati cu cei 100 ai versiunii anterioare.

Cu USB 3.0, pe care-l vom putea cumpara in diferite configuratii, incepand nu mai devreme de sfarsitul lui 2009 sau inceputul lui 2010, conform blogului Wired dedicat gadget-urilor, compatibil cu modelele anterioare, vom vedea atat o universalizare, cu adevarat, a interfetei, cat si o crestere de interes a utilizatorului de casa catre cinematografie, de exemplu, atat timp cat tehnologia ii va permite sa se joace la viteze ametitoare cu fisiere monstruoase.