Ordonanta de Urgenta privind protectia consumatorului in servicii financiare a intrat in vigoare din weekend-ul care a trecut. Bancherii spun ca s-au conformat si au modificat formularele de acordare a creditelor dupa noile reguli. Si nu s-au oprit aici. Au trimis la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) si o serie de observatii punctuale la care asteapta un raspuns cat mai curand.

Unde-i lege nu-i tocmeala, iar bancherii au demonstrat aceasta zicala modificand contractele de creditare. "Eu pot sa va spun ca CEC Bank a pregatit toate formularele si este gata sa lucreze conform noilor prevederi. Daca e lege trebuie sa le aplicam, altfel ne amendeaza, nu avem ce face", ne-a declarat Radu Gratian Ghetea, presedintele CEC Bank.

Printre principalele aspecte reglementate se numara obligatiile conform carora institutiile financiare trebuie sa ofere consumatorilor contractele de credit inca din faza pre-contractuala, impreuna cu o simulare de costuri, acest lucru dand posibilitatea clientului de a evalua efortul financiar la care se angajeaza pe termen mediu si lung. De asemenea, bancile trebuie sa prezinte costurile totale ale creditului in orice forma de publicitate in care se face referire la costuri, fiind astfel evitate situatiile in care clientul nu cunoaste dobanda anuala efectiva (DAE) sau alte taxe pe care le presupune contractul de credit pe care doreste sa-l semneze, sa mentioneze in contract toate comisioanele percepute, aferente produsului financiar, sa nu majoreze comisioanele pe perioada derularii contractului de credit.

In cazul dobanzii variabile trebuie sa prezinte indicii si modul de calcul in functie de care variaza aceasta, in felul acesta clientul putand sa urmareasca si sa inteleaga evolutia cresterilor sau descresterilor ratei aferente creditului.