Aceasta, desi specialistii anticipasera inca doi-trei ani agitati pe piata, in conditiile in care bancile se aflau intr-o perioada de extindere fulminanta, acaparand aproape in totalitate spatiile comerciale aflate la parterul blocurilor de pe principalele bulevarde.

Stagnarea serviciilor bancare in ceea ce priveste creditarea, alaturi de costurile ridicate ale fortei de munca si chiriile scumpe ii fac pe bancheri sa cantareasca bine daca este sau nu rentabil sa mai deschida o noua sucursala. Aceasta intrucat cea mai mare parte a profiturilor bancilor provenea, pana la inasprirea conditiilor de imprumut, din dobanzile si comisioanele uriase pe care acestea le aplicau clientilor persoane fizice si juridice. Reprezentantii din domeniul imobiliar au confirmat ca in acest moment bancile nu mai au in vedere dezvoltarea de noi filiale, fiind deocamdata in expectativa. „Marea majoritate a bancilor si-a sistat procesul de extindere pentru urmatoarea perioada, dar numarul unitatilor care au fost inchise este foarte mic, de genul 1-2 in Bucuresti”, ne-a declarat Luiza Moraru, seful departamentului de retail al CB Richard Ellis Eurisko. In schimb, reprezentantii RED Management sustin ca nu va fi vorba de o stagnare a deschiderii de noi filiale, ci de o amanare a acestor proiecte. „Noi ne aflam in discutii avansate cu diverse banci pentru deschiderea de filiale in centrele comerciale pe care le dezvoltam. Credem ca, in cel mai sumbru scenariu, din cauza noii conjucturi financiare globale, calendarul deschiderii acestor filiale se poate decala, dar in nici un caz el nu va fi anulat”, ne-a declarat directorul comercial al RED, Christian Hiver. Pe de alta parte, reprezentantii Regatta spun ca este prematur de facut o estimare. „Un raspuns exact va putea fi dat la inceputul anului viitor, cand se vor vedea planurile de dezvoltare pentru 2009. Acest lucru se poate verifica mai ales la bancile care au intrat de curand in Romania si nu au apucat sa-si dezvolte o retea la nivel de Bucuresti sau la nivel national. Bancile mari si cele deja instalate de o anumita perioada in Romania s-au apropiat aproximativ de nivelul maxim de extindere”, ne-au declarat reprezentantii Regatta.

Costul unei sucursale se transfera si in produsele vandute

Bancile comerciale s-au extins puternic dupa anul 2000, iar in ultimii ani foarte multe nume noi au intrat pe piata romaneasca. Spre exemplu, numai pe Bulevardul Ion Mihalache, intre Piata Victoriei si Piata Domenii, se afla nici mai mult, nici mai putin de 21 de sedii de banci comerciale la parterul cladirilor. Potrivit analistilor, costul unei sucursale se transfera si in produsele vandute, intrucat cele mai mari costuri sunt legate de chirii si personal. In Capitala, chiriile pentru un spatiu comercial se incadreaza intre 30 si 40 euro/metru patrat, iar in zonele centrale poate ajunge chiar si la 100 euro/metru patrat.