Daca in ultimele zile, bancile si-au dat arama pe fata si au marit dobanzile, lasandu-ne cu intrebarea: "La banca sau la camatar?", astazi aflam din Adevarul, ca, de fapt, nu au acest drept. "Nu este legal ca o banca sa isi modifice dobanzile fara instiintarea clientilor, pentru ca acestia din urma trebuie sa aiba posibilitatea de a alege intre a continua contractul cu banca respectiva sau de a opta pentru o refinantare la alta banca", a declarat Gheorghe Ciubotaru, vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

Ti s-a marit dobanda creditului fara sa fii instiintat in prealabil? Spune-ne pe forum cum ai reactiona daca ti s-ar intampla acest lucru sau daca ti s-a intamplat deja !

Prinsi sau nu in clauzele contractului?

Conform Wall-Street, "chiar daca in contractul semnat intre banca si consumator este specificat faptul ca banca isi rezerva dreptul de a modifica dobanzile in functie de piata financiara, au fost cazuri in care instanta de judecata a considerat majorarea dobanzilor ca fiind o clauza abuziva din contract si a anulat acele majorari", a explicat reprezentantul ANPC.

Comisioanele ascunse ale creditului

Principalul cost al unui credit este acel indice pe care il gasesti in contractul de credit intr-o ecuatie prin care ti se calculeaza dobanda. El se poate chema in functie de valuta pe care ai imprumutat-o euribor, libor sau robor. In traducere libera inseamna dobanda la care se imprumuta intre ele bancile, daca acest indice creste, automat iti creste si tie rata. Avand in vedere evolutia indicilor acestor indici, dobanzile ar fi trebuit sa fie diminuate de catre banci si nu crescute, relateaza Gandul. "Intr-adevar, bancile ar fi trebuit sa reduca usor dobanzile la credite, cu aproximativ 0,5%. In realitate, intrucat dobanda la creditul in euro se calculeaza in functie de acest indicator, dar si de o anumita marja de risc, care in ultima perioada a crescut, aceasta scadere nu se va produce", a declarat Dragos Cabat, presedintele Chartered Financial Analyst (CFA) Romania.

Pe langa faptul ca actuala criza economica a dus la majorarea dobanzilor de catre multe banci, dobanda creditului nu este singurul cost al imprumutului, orice credit avand o serie de comisioane ascunse, relateaza Gardianul. "Comisioanele ascunse ale bancilor romanesti sunt atat de mari, incat pur si simplu nici eu nu le mai stiu sirul. Mereu imi vine in minte de exemplu comisionul de cartoteca. In cazul creditelor ipotecare, comisionul de acordare a creditului perceput de catre banci este ilegal si usor desfiintabil in Justitie", a declarat avocatul Iulian Urban.

"Informarea" clientului?!

Deseori, ofiterii de credit "omit" sa informeze clientii ca pot sa ia contractul acasa si sa-l studieze timp de cateva zile, inainte de a se decide, mai noteaza Gardianul. "Nu stiu sumele exacte ale castigurilor bancilor, insa ele exista pentru ca bancile din Romania au afisat cele mai mari profituri la nivel de grup in Europa! Ofiterii de credit incalca legea cand nu informeaza clientul si sunt pasibili sa raspunda penal pentru ascunderea acestor informatii, intrucat infractiunea de inselaciune in conventii se consuma prin inducerea in eroare a unei persoane care altfel nu ar fi contractat creditul (art. 215 Cod Penal). Legile 193 din 2000 (combaterea practicilor inselatoare), 289 din 2004 (creditul de consum), 190 din 1999 (creditul ipotecar), toate stabilesc faptul ca clientii trebuie sa fie informati. Mai mult bancile sunt obligate sa dea contractul de credit clientului sa il studieze timp de 10 zile acasa la el, inainte de semnare", a explicat Iulian Urban.

Citeste si:


Ce putem face?

Din Gandul aflam cum sa ne aparam cand banca ne umfla rata peste noapte.

  • Pasul 1: Consumatorii care cred ca au fost nedreptatiti prin majorarea comisioanelor sau a dobanzii pe perioada derularii contractului de credit pot depune o reclamatie la sediul bancii, in care declara ca nu sunt de acord cu operatiunea efectuata. Daca banca isi asuma greseala si restituie clientului suma pe care acesta a platit-o nejustificat, cazul este considerat rezolvat si banca nu va fi sanctionata. Aceste cazuri sunt extrem de rare.
  • Pasul 2: In acelasi timp, ei se pot adresa si Oficiului pentru Protectia Consumatorilor (OPC), care stabileste o intalnire cu reprezentantii bancii. Acestia sunt obligati sa puna la dispozitia inspectorilor OPC toate documentele care stau la baza relatiei client-banca, de la contractul de credit pana la graficul de rambursare, in functie de reclamatie.
  • Pasul 3: Inspectorii analizeaza documentele si, daca descopera ca sesizarea consumatorului este intemeiata, amendeaza banca si dispun o masura complementara de remediere a prejudiciului creat. Astfel, in cazul comisioanelor sau al dobanzilor majorate nejustificat, banca este obligata sa le recalculeze si sa inapoieze clientului suma platita in plus.

Urmarile majorarii dobanzilor: legislatie noua

Potrivit Wall-Street, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a finalizat, la mijlocul lunii octombrie, un proiect de reglementare a creditarii, care va intra in vigoare cel mai probabil de la 1 ianuarie 2009, la 60 de zile dupa publicarea sa in Monitorul Oficial. Proiectul impune furnizorilor de servicii financiare, atat banci cat si institutii financiare nebancare (IFN), sa nu majoreze dobanzile si comisioanele pe durata derularii creditului si sa nu introduca altele noi.