Anul 2009 a fost, in primul rand, un an al asezarii pietei de retail, al trierii jucatorilor de pe aceasta piata sau, mai pe scurt, un an al schimbarilor.

A fost un greu pentru toti jucatorii din real estate, dar mai ales pentru cei din piata de retail: un centru comercial a fost inchis, multi proprietari s-au vazut nevoiti sa ofere luni de gratie sau chiar un an gratis chiriasilor, mai multi retaileri au intrat in procedura de insolventa si, nu in ultimul rand, chiriile au scazut cu pana la 50% atat in mall-urilor, cat si in cazul spatiilor stradale.

Renegocierea chiriilor
"Renegocierea chiriilor era oarecum previzibila, daca ne gandim ca veneam dupa anii 2007-2008, cand s-a inregistrat un adevarat boom al retailului, ajungandu-se, in unele cazuri, la chirii care nu erau sustinute de piata. Pentru multi retaileri insa, nu chiria a fost principala problema, deoarece in mall-urile Iulius aceasta nu era si nu este foarte mare”, explica Iulian Dascalu, cel care a dezvoltat patru mall-uri, in orasele Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara si Suceava. Astfel, unii chiriasi au avut nevoie de o perioada in care sa-si imbunatateasca cash flow-ul , multi reusind acest lucru, in timp ce alti retaileri au avut probleme in reteaua proprie de magazine.

Motivele din spatele cererilor de renegocieri
Chiar daca unii proprietari de centre comerciale au fost nevoiti sa accepte partial sau chiar integral pretentiile retailerilor, ulterior rezultatele negocierilor au luat forme variate, de la scaderea chiriei pe o perioada determinata de timp, la amanari de plati, redimensionari si relocari ale magazinelor, spune Andrei Vacaru, de la Jones Lang LaSalle. In acelasi timp, alti proprietari, mai ales cei care detin proiecte de succes, au incercat sa ii determine pe chiriasi sa isi respecte obligatiile contractuale sau au incercat sa ii inlocuiasca.

Relatia dintre retaileri si dezvoltatori in 2009 "Am ajuns la concluzia ca relaţia dintre retaileri si dezvoltatori nu este caracterizata exclusiv de renegocierea chiriilor”, afirma Iulian Dascalu, cel mai mare proprietar de centre comerciale di piata locala.

Mai mult ca in alti ani, Dascalu a invatat in 2009 ca succesul unei colaborari are la baza intelegerea reciproca a partenerilor, cunoasterea temeinica a pietei si a consumatorului tinta si stabilirea unor tinte clare si tangibile.

Cititti integral despre cum au supravietuit jucatorii din piata de retail in 2009 pe wall-street.ro.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.