Presedintele Traian Basescu a catalogat Transporturile drept cel mai slab minister, incapabil sa acceseze fondurile de infrastructura puse la dispozitie de UE pentru perioada 2007-2013. Pana in 2015, Romania poate sa primeasca fonduri structurale de 4,56 miliarde euro pentru infrastructura de transport. Radu Berceanu si Ludovic Orban, ultimii doi ministri ai Transporturilor, se acuza reciproc de ineficienta.

"In 2009 avem o alocare de 650 milioane euro. Ei isi programasera sa traga 200 milioane euro si la o verificare mai atenta am observat ca si acelea erau cu probleme. (…) Mi-e teama ca o sa trag si eu zero fonduri in 2009, pentru ca nu stiu ce derogari si prelungiri a facut deja Orban", a declarat diplomatic ministrul Radu Berceanu.

In acest timp, raportat la suprafata tarii, Romania are printre cei mai putini kilometri de autostrada din Europa. Romania detine si recordul pentru cel mai scump kilometru de autostrada european: pentru tronsonul Comarnic-Brasov se vor plati 3,3 miliarde euro raportat la 58 de kilometri de drum, ceea ce inseamna o medie de 57 milioane euro pe kilometru.
Principalul proiect major de acest fel aflat in lucru, Autostrada Transilvania, alocat in conditii controversate americanilor de la Bechtel, este in prezent inghetat. Dupa ce a pompat mai bine de o jumatate de miliard de euro in schimbul a doar cinci kilometri de autostrada, statul roman se cearta cu constructorul american pe tema finantarii. Americanii au anuntat ca-si vor trimite aproape toti angajatii in somaj, statul capatand astfel o noua povara, cea a platii ajutoarelor sociale pentru noii someri (in cuantum de un milion de lei pe luna).

Presedintele Traian Basescu a declarat luni, inainte sa plece la Bruxelles pentru intalnirea cu Jose Manuel Barosso, ca Ministerul Transporturilor este codasul tarii la accesarea fondurilor europene. "Va rog sa luati nota de faptul ca nu este o observatie critica la adresa vreunei persoane. Toate rapoartele Comisiei Europene arata ca, daca exista un minister care a fost incapabil sa promoveze vreun proiect care sa fie aprobat, acesta este Ministerul Transporturilor, ori exact zona de maxim interes este cea mai ramasa in urma din punctul de vedere al aprobarii proiectelor", a spus Basescu. Afirmatiile presedintelui au incins spiritele, animand discutiile in contradictoriu dintre ultimii doi ministri ai Transporturilor, Ludovic Orban (PNL) si Radu Berceanu (PDL). Democrat-liberalul Berceanu sustine ca afirmatiile presedintelui nu se refera la el si arunca toata vina asupra predecesorului sau.

Mai mult, Berceanu spune ca si-a trimis e-mailuri cu presedintele, prin care l-a informat despre situatia din minister. "Domnul presedinte nu s-a referit la mine, care sunt de cinci zile la minister. Intre Craciun si Anul Nou nu puteam sa fac proiecte. Ne-a cerut la toti ministrii niste informari. Eu am facut si materiale informative, i-am mai scris si pe e-mail. Ce sa spun? Am gasit dezastru! Eu stiu ce am lasat in 2007, cand am fost dati afara din guvern", a declarat Berceanu. In aceasta perioada, noul ministru "face curatenie" la nivelul personalului. Dupa ce a demis 24 de directori din minister, s-a indreptat asupra altor compartimente, unde spune ca exista o adevarata "caracatita" a functiilor: "Organigrama Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) este un exemplu de dat la facultatile de management despre cum nu se organizeaza ceva.

Este o adevarata caracatita acolo. Spre exemplu, la unitatea de implementare a proiectelor europene sunt angajati 135 de oameni, nu stiu cum au ajuns la cifra asta. Dupa ce scutur organigrama, vor ramane cam jumatate".

Berceanu ameninta cu demisia

Alte aspecte criticate privesc comunicarea dintre companie si minister: "Marele mogul care se ocupa de proiectele europene in Ministerul Transporturilor era un oarecare Teodorescu, iar la unitatea corespondenta din Ministerul Finantelor era doamna Teodorescu, sotia lui. Am aflat asta intamplator, la o discutie. L-am intrebat daca nu cumva este despartit de sotie, daca ei cand se intalnesc seara acasa nu discuta despre cum sa acceseze fondurile UE. I-am cerut sa-si dea demisia". Cu toate ca admite existenta birocratiei excesive in domeniul accesarii fondurilor UE, Radu Berceanu acuza administratia Orban a ministerului ca nu a "tras" fondurile disponibile in 2007 si 2008. "Admit ca, in 2007, era greu sa tragi fonduri UE, procedura este destul de lunga si la noi, la minister, avem proiecte putine si de valori mari. Dar, in 2008, era obligatoriu sa acceseze fonduri.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.