Tronsonul Comarnic-Brasov va fi cea mai costisitoare autostrada din Europa, 3,3 miliarde de euro pentru 58 kilometri de drum, o medie de 57 milioane de euro pe kilometru. Cel mai scump kilometru de autostrada, din Europa, de pana acum, a fost construit in Anglia, cu 51 milioane de euro. Insa Romania va bate recordul.

Bugetate cu miliarde de euro, lucrarile la drumuri si autostrazi sunt aproape invizibile in realitate. Pe hartie, in Romania ar urma sa aiba 2.088 de kilometri de autostrada, iar acum abia sunt carpiti 298 de kilometri.

Potrivit datelor comunicate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADR), pentru lucrarile incheiate sau contractate deja, constructia unui kilometru de autostrada variaza intre 3 milioane si 8 milioane de euro, numai lucrarile decontate constructorilor, nu si cheltuielile legate de studii si exproprieri.

Locul 1 la cheltuieli: Comarnic-Brasov

Studiile de fezabilitate facute de proiectanti arata ca cel mai scump tronson de autostrada din Romania va fi cel dintre Comarnic si Brasov, cu o estimare de 57 milioane de euro pe kilometru. Acest sector de autostrada, daca va fi construit la acest pret, va detine recordul absolut si in Europa. Pana acum, cea mai scumpa autostrada a fost construita in Anglia, intre Birmingham si Manchester.

Guvernul britanic a anuntat o bugetare de 4,4 miliarde de euro pentru 85 de kilometri de autostrada, o valoare medie de 51 milioane de euro pentru un kilometru.

Locul 2, autostrada Bechtel

Evaluata initial la 2,241 miliarde euro, Autostrada Transilvania, cu o lungime de 415 kilometri, ar fi urmat sa coste 5,4 milioane de euro pe kilometru. Bechtel insa a plusat si a cerut CNADR 5,2 miliarde de euro pentru Autostrada Brasov-Bors, suma neaprobata inca in mod oficial.

In aceste conditii, pretul unui kilometru de autostrada va fi 12,5 milioane de euro, mai mult decat dublul sumei renegociate in anul 2005. Pentru cele opt segmente de autostrada de pe tronsonul Brasov-Bors, CNADR a evitat sa prezinte costuri.

Locul 3, Bucuresti-Moara Vlasiei

Cu o valoare medie de 8 milioane de lei pe kilometru, sectorul de drum dintre Bucuresti si Moara Vlasiei din tronsonul de Autostrada Bucuresti-Ploiesti se afla pe locul a treilea al celor mai scumpi kilometri construiti. Si asta in conditiile in care contractul a fost semnat anul trecut, iar constructorul, asocierea Impresa Pizzarotti-Tirrena Scavi SpA, nu a cerut inca acte aditionale. Contractul initial pentru cei 19 kilometri de autostrada a fost de 152 milioane de euro.

Si autostrada soarelui se scumpeste

Dupa ce, timp de patru ani de zile, pretul mediu de executie a sectoarelor de drum de pe Autostrada Bucuresti-Constanta nu a depasit trei milioane de euro pe kilometru, ultima portiune, dintre Cernavoda si Constanta, se ridica la 6,7 milioane de euro. Cu o lungime de 52,8 kilometri, sectorul de autostrada este finantat cu 354 milioane de euro, din care 250 din imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii, iar 104 milioane de euro reprezinta contributia Guvernului Romaniei.

Centura Pitestiului

Aproape opt milioane de euro a costat si varianta de ocolire a orasului Pitesti, data in folosinta acum doua luni. Potrivit datelor furnizate de CNADR, cei 15 kilometri, dintre care 13,6 pe profil de autostrada si 1,6 pe profil de drum national, au costat 121,26 milioane de euro, adica un pret mediu de 7,9 milioane de euro pe kilometru. Lucrarea a fost executata de asocierea JV Astaldi si Italstrade si are o garantie de doi ani.

Autostrada Arad-Timisoara are constructor

Cel mai important proiect de infrastructura din vestul tarii, Autostrada Arad-Timisoara, are constructor. Consortiul de firme FCC Construction-Astaldi a castigat licitatia organizata de Ministerul Transporturilor si a primit aprobare pentru oferta de la Banca Europeana pentru Investitii.

Contractul are o valoare de aproape 483 milioane de lei, fara TVA. Constructiile nu pot incepe insa din cauza unui litigiu. Ioan Malita a declarat pentru „Adevarul“ ca lucrarile nu pot incepe pentru ca societatea Bostina si Asociatii a contestat aceasta licitatie de atribuire a procedurilor de expropriere.

Statul greseste

Specialistii spun ca pretul autostrazilor creste de doua pana la trei ori de la atribuirea licitatiei si pana la finalizarea lucrarilor din cauza contractelor proaste facute intre CNADR si constructor.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.