"45% dintre romani se asteapta la o deteriorare economica in 2009. Cu toate acestea, doar o parte dintre ei cred ca puterea lor de cumparare va scadea fata de anul trecut, chiar daca simt deja impactul crizei financiare, care la momentul realizarii studiului era inca la inceput. Intr-un mediu economic sumbru, 45% dintre romani vor sa isi majoreze cheltuielile de sarbatori", se arata in studiu.

Studiul Deloitte evidentiaza cateva date esentiale privind comportamentul de consum al romanilor in conditiile crizei finaniare:

• 46% dintre romani spun ca economia este in recesiune, fata de trei sferturi dintre europeni

• 50% dintre romani cred ca declinul financiar nu va avea un impact direct asupra situatiei lor personale

• 45% dintre romani intentioneaza sa-si mareasca cheltuielile de Craciun

• In conditiile in care romanii manifesta mai mult autocontrol asupra apetitului pentru cumparaturi, tot mai multi dintre ei isi stabilesc un buget pentru sarbatori (48% fata de 37%, anul trecut).

• 69% dintre romani prefera brandurile premium si nu sunt interesati de magazinele de discount.

Europa reactioneaza diferit la mediul economic sumbru

Studiul privind cheltuielile de sarbatori, aflat la a 11-a editie, a fost realizat in 16 state europene, in Africa de Sud si Statele Unite. Pentru Romania, Slovacia si Ucraina aceasta este prima editie. Informatiile au fost adunate prin Internet, cu ajutorul unui chestionar structurat si a unui esantion selectat in baza anumitor criterii (618 de persoane au fost intervievate in Romania).

"Este prima data in istoria studiului cand ne confruntam cu un mediu economic atat de instabil", au recunoscut specialistii Deloitte. "In acest context, orice intentie de a anticipa nivelul cumparaturilor de Craciun include si o doza considerabila de incertitudine. Oricare ar fi intentiile de achizitii declarate astazi – studiul a fost realizat in ultima saptamana din Septembrie si prima saptamana din Octombrie – in acest an o mare parte din deciziile de achizitii vor fi luate, fara indoiala, in ultimul moment, in baza perceptiilor privind mediul economic pe ansamblu si potentialul sau impact".

In timp ce 60% dintre europeni se asteapta la un declin economic si la scaderea puterii de cumparare in 2009, 40% dintre ei vor sa isi limiteze cheltuielile de sfarsit de an pe cadouri, iar jumatate dintre ei isi vor stabili un buget in acest sens. Consumatorii sunt ingrijorati mai ales de scumpirea alimentelor si a energiei.

Concluzia generala este ca Europa de Vest este din ce in ce mai axata pe economisire, in timp ce tarile din Europa de Est, inclusiv Romania, se axeaza pe cheltuieli, pentru ca aceasta regiune nu a simtit inca din plin impactul crizei internationale actuale.

Maturizare in abordarea consumului

Pentru prima data in istoria acestui studiu, majoritatea europenilor intentioneaza sa isi controleze cheltuielile, unul din doi respondenti urmand sa isi stabileasca un buget pentru cumparaturile de la sfarsitul anului (fata de un raport de unul din trei, in 2007).

Romanii devin, de asemenea, mai precauti, tot mai multi urmand sa isi stabileasca astfel de bugete (48% fata de 37%, anul trecut).

"Acest studiu arata ca proverbialul apetit al romanilor pentru cumparaturi, desi se mentine ridicat, se reorienteaza treptat catre o abordare mult mai matura", spune George Mucibabici, Presedintele Deloitte Romania. "Este un mesaj important pentru operatorii de retail. Consumatorii vor produse folositoare, dar vor in acelasi timp sa profite si de oferte speciale. In plus, inainte de achizitii cauta cat mai multe informatii si vor sa obtina cel mai bun raport calitate – pret".

Citeste si:

Companiile de retail trebuie astfel sa satisfaca dorintele consumatorilor, oferind in acelasi timp argumente solide pentru aceste achizitii. Totodata, operatorii trebuie sa isi concentreze atentia asupra ofertelor speciale si a cumparaturilor realizate in perioadele anterioare si post-sarbatori, care vor atrage 78% din toate cumparaturile din Romania.


Noi modele de consum

Sfarsitul anului este o perioada cheie in ceea ce priveste cumparaturile, atat pentru consumatori, cat si pentru retaileri si producatori de profil. Cei din prima categorie renunta la comportamentul obisnuit de consumator si dau frau dorintelor; cei din a doua categorie spera la un sezon extrem de profitabil, aceasta perioada fiind de altfel considerata o „a 13-a luna de venituri”.

Studiul din acest an, realizat intr-un context economic instabil, are importantul avantaj de a evidentia criteriile noi de achizitie imbratisate de consumatori, impreuna cu asteptarile lor de la retaileri, produse si marci. Dorinta fundamentala a consumatorilor de a merge la cumparaturi poate fi stimulata de catre retaileri, daca acestia din urma vor gasi cele mai bune raspunsuri la asteptarile clientilor, precum si cele mai eficiente metode.

Cateva concluzii:

• Imbracamintea si incaltamintea sunt in topul listei de cadouri dorite in Romania

• Cererea de cadouri sub forma de bani si tichete cadou continua sa creasca, reflectand astfel dorinta oamenilor de a-si face propriile cadouri sau de a avea la dispozitie bani pentru cheltuielile curente.

• Jucariile traditionale isi mentin popularitatea, dar jucariile electronice castiga teren in randul copiilor din Romania.

• In tarile est-europene, primele doua optiuni pentru cadouri pentru adolescenti sunt computerele / laptop-urile si telefoanele mobile. Romania nu face front separat.

• Contrar tendintei din Europa, romanii prefera brandurile premium si nu sunt interesati de magazinele cu discounturi.

• Romanii isi cumpara cadourile mai ales din hipermarket-uri (77%).

• Romanii sunt atenti la metodele de productie si tarile de provenienta, aceste doua aspecte determinand deciziile de cumparare la 56%, respectiv 66% dintre respondenti. Ei sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru aceste beneficii: 73% in Romania versus 57% in Europa.

• Romanii folosesc Internetul pentru a compara preturi si pentru a obtine cat mai multe informatii inainte de a face o achizitie.

• Topul primelor trei cadouri achizitionate online in Romania este format din carti (39%), bijuterii / ceasuri (24%) si MP3 Playere / iPod-uri (21%).

Studiul complet il gasiti aici.