Companiile isi revizuiesc profiturile in minus, isi amana investitiile sau, in cel mai rau caz, isi suspenda activitatea, reducand implicit si numarul de personal. Daca pana acum Romania se confrunta cu o lipsa de forta de munca, acum, in unele zone, somajul ameninta comunitati intregi. Saptamana aceasta a inceput cu inca un anunt negativ din partea Dacia, care a reactionat la o piata cu scaderi de pana la 30%. Producatorul de autoturisme a anuntat ca isi va prelungi perioada de inactivitate cu inca 18 zile, intre 20 noiembrie si 7 decembrie, dupa „repaosul” de alte patru zile intre 30 si 31 octombrie, respectiv 13-14 noiembrie.

„Noi, la Dacia, deocamdata ne ajustam activitatea in functie de evolutia pietei auto, nu putem face previziuni in acest moment si speram ca activitatea nu va deveni mai ingrijoratoare decat este”, spunea directorul general al Automobile Dacia, François Fourmont. In octombrie, Dacia a raportat cresteri ale vanzarilor la export cu 20,2%, dar a semnalat un trend descendent la intern unde a comercializat cu 26,7% mai putin decat in octombrie 2007.

Nici la Ford situatia nu este chiar roza, cei 3.900 de angajati simtind presiunea zilei de maine, mai ales ca oamenii au incercat deja gustul amar al somajului tehnic. Luna trecuta, aproape 1.000 de salariati, angajati la sectia de motoare si cutii de viteza, au fost trimisi acasa timp de trei zile in somaj tehnic. Conform contractului, care ar trebui sa se incheie in 2009, Ford Romania trebuie sa livreze in acest an 200.000 de cutii de viteze si 170.000 de motoare pentru fabricile Daewoo preluate de General Motors in Uzbekistan, Ucraina, Egipt si Coreea. GM a cerut insa micsorarea productiei din cauza crizei economice si nici acum nu se lucreaza la capacitate maxima.

Tot in domeniul auto, Continental, cel mai mare producator de componente auto de pe piata autohtona, are la nivel global misiunea de a reduce costurile. „Este posibil ca, de exemplu, sa fie prelungita inchiderea fabricilor de sarbatori, se vor reduce costurile de ore suplimentare si va fi redus numarul personalului de leasing (de la 10.000 la nivel de concern la aproximativ 50%). Aditional investitiile care nu sunt urgente vor fi amanate. In ce masura sau daca vor fi afectate fabricile din Romania, nu putem preciza in prezent. Continental isi va desfasura activitatile in toate unitatile din Romania normal”, ne-au declarat oficialii companiei. Compania are in tara noastra aproximativ 6.500 de angajati.