In exemplele de mai jos vei gasi modele de formulari si reformulari, exemple de asa da si asa nu. Ca principii de reformulare ar fi urmatoarele:

1. Sa folosesti cuvinte care exprima actiune (decide–te, intelege-ma, ai incredere, sunt bucuros, etc.)
2. Sa folosesti un limbaj pozitiv ( succes, performanta, beneficii, avantaje, etc.)
3. Sa scoti din vocabular expresia „nu” (scoate NU-ul din frazele tale si reformuleaza-le pozitiv)
4. Sa schimbi cuvinte care deranjeaza interlocutorul in cuvinte care ii plac interlocutorului (de exemplu, in loc de taxa foloseste investitie sau valoare)

Asa NU >>>REFORMULARE>>> Asa DA

Nu uita sa ... >>> Sa-ti aduci aminte( sa retii)
Nu trebuie sa fii ingrijorat >>> Trebuie sa ai incredere
Nu te gandi la ce e mai rau>>> Gandeste-te la ce este mai bine
Nu mai tipa >>> As vrea sa te calmezi
Nu cumpara de la concurenta! >>> Cumpara de la noi!
Inteleg ca aveti o problema >>> Fac tot posibilul sa gasesc o solutie
Nu e scump >>> Este un pret avantajos
Nu trebuie sa-ti faci griji >>> Trebuie sa ai incredere
As vrea sa-ti spun >>> As vrea sa vezi si sa simti
Ne puteti suna >>> Sunati-ne ori de cate ori va putem fi de folos!
Cu ce va putem ajuta? >>> Cu ce va putem fi de folos?
Pret >>> Valoare
Taxa >>> Investitie
O serie de caracteristici >>> O serie de beneficii
Este ieftin >>> Este avantajos
Nu pot chiar acum >>> Pot peste X minute
Nu intelegeti >>> Sa va mai explic o data
Problema >>> Situatie
Bun >>> Performant
Putin >>> Mai mult decat nimic
Astept sa ma sunati >>> Astept cu interes sa ma sunati
Puteti sa alegeti... >>> Alegeti acum varianta potrivita
Multumesc >>> Multumesc din suflet!
N-aveti pentru ce >>> Cu mare placere
Nu vreau sa deranjez >>> Sper ca am nimerit intr-un moment potrivit
Vreau sa-ti spun >>> Sper ca vrei sa afli
Curat >>> Impecabil
Nu esti atent >>> Asculta-ma cu atentie
Nu esti interesat >>> Cred ca ai putea sa fii interesat
Ai dreptate, dar….. >>> Ai dreptate si cred ca
Nu esti implicat >>> Ai putea sa fii mai implicat, nu-i asa?
Nu cred ca >>> Cred mai degraba ca ……
Nu ma intelegi >>> Cum te-ai fi simtit in locul meu?
Nu cumpara de la ei >>> Cumpara de la noi
Vreau sa intelegi >>> Vreau sa ma crezi
Nu ma intelege gresit >>> Intelege exact ceea ce vreau sa-ti spun
Inteleg >>> Imi dau seama ce simti
Vreau sa va spun >>> Pentru ca este important sa … vreau sa va explic
Da, inteleg >>> Daca am inteles bine, iti doresti foarte mult sa ......
Da, inteleg >>> Foarte interesant, sunt in totalitate de acord
Ma simt bine >>> Sunt intradevar bucuros
Oferta >>> Privilegiu, beneficiu, avantaj
Stare >>> Emotie, Sentiment
Vechi >>> Nobil
Nu sunt sigur >>> Pot sa fiu foarte sigur imediat ce……

Citeste si:

Sper ca exemplele te-au ajutat sa te orientezi. Trebuie sa folosesti cuvinte care exprima o actiune un sentiment. Reformuleaza-ti limbajul intr-unul pozitiv. Trebuie sa retii ca interlocutorul nu percepe negatia (NU). De exemplu: „Nu te ingrijora”, paradoxal, transmite interlocutorului sentimentul de ingrijorare. Inainte de a percepe o negatie, percepi afirmatia din fraza. Spune-i intotdeauna omului ce vrei de la el, concret: vrei sa se decida, vrei sa aiba incredere, vrei sa te sune, vrei sa simta ceva, etc. Metaforic vorbind, atunci cand iei un taxi, si nu-i spui destinatia soferului, acesta nu te poate duce acolo unde vrei, indiferent cine ai fi. La fel si cand vine vorba de clienti, spune-le ce vrei de la ei, spune-le ce vrei sa faca. Eliminati ambiguitatile si folositi cuvinte care exprima o actiune finala pe care voi o doriti de la interlocutor. De asemenea, este foarte important sa folosesti cuvinte care reduc impactul negativ asupra clientului. Inlocuieste problema cu o situatie, sau costul cu o investitie sau o valoare.

Evident, exemplele de mai sus pot fi adaptate contextului si nu sunt aplicabile intotdeauna. Important este sa intelegi cele 4 principii enumerate mai sus!

Cred ca pot fi facute mii de reformulari ale limbajului. Folosind un asemenea limbaj intri in categoria negociatorilor experimentati.