Din ianuarie 2007 pana acum au functionat trei forme ale taxei auto, una mai diferita decat cealalta. Daca prima taxa sever autoturismele second-hand din import, dar deloc pe cele deja inregistrate in Romania, a doua schimba complet registrul.

Taxa mai mult o masina noua si mai putin una veche, ceea ce a dus la blocarea pietei masinilor noi si a fortat Dacia sa isi inchida portile. A treia forma a taxei auto, adoptata la final de mandat al guvernului Tariceanu, i-a scos pe samsari in strada, pentru ca tripleaza birul pentru masinile rulate din import.

Un an dominat de incertitudine in privinta taxei auto s-a incheiat in aceeasi nota, dupa ce Guvernul a trimis, din greseala, ordonanta de majorare de trei ori a birului cu o saptamana mai devreme decat a anuntat initial.

Rezultatul? Peste 200.000 de masini vechi importate in doar ultimele cinci luni, vanzari la jumatate pentru masinile noi, haos la Registrul Auto Roman si la administratiile financiare, proteste in strada si petitii la Parlamentul European.

Citeste si:

Nici noul Guvern pare sa nu stie cum sa abordeze taxa: desi anterior intrarii la guvernare a sustinut anularea ei, acum nici nu se mai pune problema. „Cel mult vom reduce cuantumul acesteia”, a spus noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi.

Presiuni de la Comisie

In ianuarie anul acesta, Comisia Europeana presa Guvernul sa redacteze o noua forma a taxei auto, la limita trimiterii cazului in fata Curtii Europene de Justitie, in urma incalcarii Tratatului de aderare la UE.

Asta dupa ce, pe tot parcursul anului 2007, Comisia a transmis avertizari potrivit carora taxarea unei masini in proportie egala cu vechimea este inechitabila, intrucat legea nu se aplica pentru masinile inregistrate deja in Romania.