La Uzina Dacia din Mioveni a fost liniste ieri cand mii de muncitori au stat acasa, patronatul luand decizia de a intrerupe activitatea de productie in zilele de 30, 31 octombrie si 13, 14 noiembrie, ca urmare a necesitatii de adaptare a programului de fabricatie la cererea comerciala.

Daca in Franta mii de oameni se tem ca nu vor mai avea cu ce sa-si plateasca facturile, dupa ce toate cele cinci uzine Renault au anuntat ca isi inchid temporar productia, la Mioveni starea de spirit a oamenilor este buna. Muncitorii sunt optimisti si spun ca nu moare nimeni de foame daca nu se produc masini timp de patru zile. Ba din contra, unii s-au bucurat ca vor avea parte de o minivacanta, care va fi platita cu 85% din salariu.

"Au mai fost situatii in care am stat acasa pentru diferite probleme. Este o prostie sa intram in panica. Noi nu avem salariile atat de mari ca ale muncitorilor din Franta si deci cheltuielile sunt altele. Ne-am sfatuit si cu liderii de sindicat. Si ei au aceeasi parere, ca nu trebuie sa ne ingrijoram", a spus o muncitoare care mai are cativa ani pana la pensie.

Alti angajati care intrau la lucru in schimbul II erau la fel de linistiti si au precizat ca atat timp cat primesc banii si bonurile de masa promise de administratie nu au de ce sa se teama. "Nu ne temem pentru locurile de munca pentru ca aceasta este o criza la nivel mondial si nu cred ca aici, la salariile care sunt, vom fi afectati. Zvonuri sunt la nivel de Renault afara, dar nu aici. Mai mult ca sigur aici nu vom avea probleme" a declarat Ilie Dobre, muncitor la sectia de productie.

Citeste si:

Si liderii de sindicat sunt linistiti, afirmand ca sistarea productiei timp de patru zile este doar o masura de protectie. Viceliderul Sindicatului Automobile Dacia (SAD), Ion Iordache, a spus ca este "un mic semnal de ingrijorare", dat, atat timp cat exista un contract de munca semnat intre cele doua parti, nu vor fi probleme.

"Astazi o parte din Fabricatie a fost in somaj tehnic. Acestea sunt acum doar masuri de precautie si deci situatia inca nu este foarte grava. Dar ceea ce se intimpla in acest moment se leaga foarte mult de masinile second hand aparute in Romania. Au fost ridicate taxele si deci tara este acum plina de astfel de masini, unele dintre ele foarte vechi. Este un mic semnal de ingrijorare pentru toti cei care lucreaza la Dacia, dar avem un contract de munca pe care administratia s-a obligat sa-l respecte. Somaj tehnic inseamna ca oamenii stau acasa, cu 85% din salariu, dar pot fi chemati oricand in timpul zilei la munca", a declarat viceliderul Ion Iordache.

"Atunci cand nu se lucreaza o zi nu sunt fabricate nici 1.360 de masini. Insa nu serveste la nimic sa faci masini daca nu exista clienti pentru ele. Am decis oprirea activitatii de productie, astazi si miine si pe 13 si 14 noiembrie, asta pe platforma inseamna echivalentul a 10.000 de persoane, iar oameni sunt remunerati cu 85%", a precizat Francois Fourmont, directorul general Automobile Dacia.

Francois Fourmont a declarat marti, intr-o conferinta de presa, ca producatorul de automobile Dacia ar putea opri productia pe viitor in functie de evolutia situatiei economice. El a spus ca in cele patru zile cand productia Dacia va fi sistata salariatii isi vor primi totusi 85% din salariu. "Conform contractului colectiv de munca acestia vor fi platiti cu 85% din salariu pe perioada in care vor opri productia", a declarat Francois Fourmont.