Declinul industriei auto mondiale incepe sa afecteze si producatorii de componente din Romania. Nici industria siderurgica nu se simte prea bine.

Declinul din sectorul productiei auto, varful de lance al crizei mondiale in industrie, incepe sa afecteze si producatorii de subansambluri si componente din Romania, concentrati in Transilvania. Deocamdata, acestia incearca sa evite concedierile si apeleaza la solutii de compromis, cum ar fi reducerea programului de lucru sau trimiterea angajatilor in concediu de odihna.

Nici industria siderurgica, furnizor de baza pentru sectorul auto, nu pare sa se simta foarte bine. Diviziile ArcelorMittal din Romania incep sa reduca productia si sa trimita angajati acasa.

Primele efecte nefaste ale crizei economice mondiale se resimt deja in mai multe unitati industriale romanesti. Managementul acestor companii a evitat sa vorbeasca despre efectele imediate ale crizei asupra uzinelor lor. Liderii de sindicat, reprezentanti ai lucratorilor direct afectati de restructurarile generate de criza, nu s-au sfiit insa sa prezinte masurile severe care se pregatesc in mai multe companii si negocierile aprige purtate pentru a amana eventualele concedieri colective.

Astfel, mai multe firme din judetul Arad care produc componente mecanice si electrice pentru BMW, Ford, Opel, Mercedes au trecut la reducerea programului de lucru si se pregatesc de somaj tehnic.

"Primele probleme in fabrica au aparut in urma cu o luna de zile si, dupa lungi insistente, s-a redus programul de munca la sectiile unde a scazut numarul comenzilor", a spus Lucian Lengyel, liderul sindical de la Takata Petri, producator de volane si centuri de siguranta, cu aproape 3.600 de salariati. Intre timp, situatia s-a inrautatit. "Saptamana trecuta, in Spania, Nissan a disponibilizat 1.600 de persoane. In Anglia, la fel. In Germania s-au inchis un Opel, un Mercedes, un Ford. Acum, in Belgia avem confirmarea ca s-a inchis o fabrica de autoturisme Opel", a mai spus Lengyel. Sindicalistii spun ca in ultimele saptamani clientii trimit mereu scrisori, isi cer scuze, invoca criza si reduc comenzile. Potrivit liderilor sindicali, boardul firmei, aflat in Germania, a dorit concedieri si la Arad, in prima faza fiind vorba de circa 500 de persoane.

Liderul sindical sustine ca, in urma negocierilor, s-a gasit o solutie de compromis: ramane toata lumea, dar daca nu exista comenzi vor sta in somaj tehnic, cu 75% din salariul de baza. "Oamenii au inteles situatia asta pacatoasa", a incheiat Lengyel, care a mai aratat ca situatia angajatilor poate deveni extrem de dificila. Astfel, avand salarii mai mari si incredere in siguranta firmei si a locului de munca, majoritatea au doua-trei credite bancare.

In timp ce la Takata s-a acceptat somajul tehnic, surse sindicale sustin ca la vecinii de la Leoni, producator de componente electrice, cu aproape 2.700 de angajati, se pregatesc preavizele pentru concedieri. Managementul fabricii a refuzat sa comenteze informatia. Sindicalistii sustin ca o situatie identica este si la Delphi Packard Ineu. Ionel Rusu, liderul Confederatiei Sindicatelor Democratice din Romania – filiala Arad, a afirmat ca s-a facut tot ce s-a putut pentru salvarea oamenilor de la concediere. "In momente rele, sansa noastra a fost ca forta de munca in Romania este mai slab platita decat in strainatate. Muncim bine, competitiv, dar pe bani mai putini", a spus Rusu.

In doar 30 de zile, situatia pe piata de munca din Arad s-a schimbat fundamental. Daca pana in urma cu o luna era imposibil sa gasesti forta de munca calificata, firmele aducand muncitori din Ungaria, acum acestea se pregatesc de concedieri.


Despre autor:

Sursa: Realitatearomaneasca.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.