Oamenii de afaceri din Romania renunta la deplasarile in limuzine in favoarea zborurilor rapide cu elicopterul si avioanele de mici dimensiuni. Atunci cand vor sa ajunga intr-un loc in cel mai scurt timp posibil, ei apeleaza la aerotaxi, un serviciu lansat recent si operat de cateva companii. Pentru o ora de zbor cu elicopterul, amatorii platesc un tarif ce variaza intre 700 si 1.200 de euro, in functie de firma, scopul misiunii, destinatie si durata.

Aparatele de zbor sunt foarte populare si pentru echipe de filmare, sedinte foto si chiar pentru agrement - pasagerii pot admira frumuseti de la inaltime, isi pot face declaratii de dragoste deasupra orasului sau chiar se pot casatori in cadrul unei ceremonii oficiate de pilot. Reprezentantii companiilor spun ca afacerea nu aduce deocamdata un profit mai mare de 1%-5% din cifra de afaceri, dar numarul de cereri este in permanenta crestere.

Zbor de business si agrement
Cu elicopterul, Delta Dunarii este doar la o ora distanta de Aeroportul Baneasa, iar intre Timisoara si Cluj nu sunt mai mult de 70 de minute. Infrastructura rutiera deficitara ramane doar un desen pe harta. „Clientii nostri sunt directori de companii, politicieni si in special dezvoltatori imobiliari, care vor sa inspecteze santierele din diferite colturi ale tarii“, spune Octavian Pita, directorul Aero Services, firma lansata in urma cu o luna si detinuta de proprietarii Blue Air.

Citeste si:

Aceasta detine, in prezent, un elicopter cu patru locuri si un avion si intentioneaza sa achizitioneze alte doua elicoptere. Pana la incheierea sezonului estival, elicopterul se afla la Mamaia, pentru zboruri de agrement. „Pentru 50 de euro de persoana, turistii pot zbura 15 minute pe deasupra statiunii“, spune Pita. Acesta sustine ca, in primul an, compania practica tarife promotionale: o ora cu elicopterul costa 700 de euro, in timp ce pentru avion tariful este de 350 de euro, cu toate taxele incluse.

Becali si Copos, clienti fideli
Si Scoala Superioara de Aviatie isi suplimenteaza veniturile oferind acest gen de servicii. Reprezentantii Ministerelor Mediului, Transporturilor, dar si persoane fizice, precum Becali si Copos, sunt clienti fideli. „Pentru ca foarte multi clienti isi doresc sa ajunga in zone unde nu exista aeroport, 70% dintre aceste zboruri sunt efectuate cu elicopterul“, spune directorul Adrian Marinescu.

Unul dintre veteranii pe aceasta piata este Romeo Dunca, proprietarul companiei Dunca Expeditii. Acesta opereaza de doi ani si are un portofoliu de trei elicoptere. „Acum zburam in jur de 35-40 de ore pe luna si reusim sa ne acoperim costurile. Ca sa avem profit, ar trebui sa ajungem la 70 de ore“, explica Romeo Dunca. De-a lungul timpului, compania sa a prestat diferite servicii, de la transportul materialelor de constructii pe munte la montarea releelor. „Un elicopter este inchiriat acum unei firme din Cehia, care practica «heliskiul» (n.r. - schi cu lansare din elicopter) in Fagaras“, spune Dunca.