Pentru a se putea numi statiuni de interes national sau local, localitatile turistice vor trebui sa aiba cel putin 30% din structurile de primire clasificate in categoriile de trei-cinci stele/flori, potrivit proiectului de hotarare privind atestarea statiunilor turistice

Potrivit proiectului, statiunile de interes national vor avea cel putin 500 de locuri de cazare, iar cele de interes local minim 100, la aceasta categorie nefiind incluse campingurile.

"Noile criterii de atestare a statiunilor turistice sunt mai permisive, in sensul ca o parte a acestora sunt obligatorii, iar o parte facultative si punctate. Proiectul de HG privind aprobarea normelor si criteriilor de atestare a statiunilor turistice este transmis Executivului pentru indeplinirea procedurii de includere pe lista sedintei de Guvern", a declarat joi pentru NewsIn secretarul de stat in MIMMCTPL, Lucia Morariu.

Pentru calificare statiunile vor trebui sa indeplineasca toate cele 19 criterii obligatorii de atestare si o parte dintre cele 15 suplimentare (criteriile suplimentare detin punctaje de la 5 la 50). Obligatorii sunt si o parte din criteriile suplimentare, astfel incat statiunile de interes national sa adune minim 135 de puncte, iar cele de interes local minim 90 de puncte.

Printre criteriile obligatorii se numara existenta canalizarii, a energiei electrice si a apei curente. De asemenea, sunt necesare drumuri rutiere modernizate, transport in comun intre statiunea turistica si gara sau autogara care o deserveste, asistenta medicala si mijloc de transport pentru urgente medicale/punct de prim ajutor si mijloc de trnsport pentru urgente medicale si amplasarea intr-un cadru natural fara factori poluanti.

Totodata, pentru a-si putea pastra statutul de statiune de interes national sau local, localitatile de pe litoral trebuie sa dispuna de plaja amenajata, posturi de salvare si puncte de prim ajutor. In ceea ce priveste statiunile din zona montana, acestea trebuie sa dispuna de servicii de salvare montana.

Printre criteriile suplimentare de atestare a statiunilor turistice se numara amenajari pentru practicarea sporturilor, parcuri, sali de spectacole cu o capacitate egala cu minim 40% din numarul locurilor de cazare existente in statiune si centru national de informare si promovare turistica, cu personal permanent care sa deserveeasca exclusiv centrul.

Potrivit proiectului de hotarare de aprobare a normelor si criteriilor de atestare a statiunilor turistice, atestarea statiunilor turistice se face de catre Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale (MIMMCTPL) la solicitarea autoritatilor administratiei publice locale, si se aproba prin hotarare a Guvernului. In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii, autoritatile locale care au in administrare localitati sau parti de localitati atestate ca statiuni turistice de interes local, respectiv national au obligatia de a depune la Minister fisa statiunii turistice. Nedepunerea fisei statiunii turistice in termenul prevazut va determina "retragerea statutului de statiune turistica a localitatii sau partii de localitate atestata ca statiune turistica".

Documentatia pentru atestarea statiunii turistice trebuie sa cuprinda consideratii generale privind pozitia geografica, nivelul actual de valorificare din punct de vedere turistic, studii si documente care sa argumenteze atestarea statiunii turistice si a specificului ei determinat de resursele turistice de care dispune. Totodata, in proiect se mentioneaza ca Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale va elabora norme metodologice privind acreditarea centrelor nationale de informare si promovare turistica in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii.

Conform proiectului, statiunile vor beneficia de facilitati generale si de facilitati specifice locatiilor turistice de interes national sau local. Printre facilitatile generale se numara includerea in catalogul anual al statiunilor turistice editat de MIMMCTPL, prezentarea pe site-ul oficial al Ministerului. In ceea ce priveste statiunile turistice de inters national, MIMMCTPL va organiza in acestea evenimente de promovare si dezvoltare a turismului (targuri, expozitii etc), iar printre facilitatile acordate pentru statiunile de interes local se numara organizarea de cursuri de formare profesionala in domeniul turismului pentru personalul din structurile de primire turistice.

Totodata, in proiect se mentioneaza ca "veniturile obtinute din taxa hoteliera sunt destinate dezvoltarii turismului pe plan local si promovarii acestuia, precum si finantarii proiectelor de reabilitare a infrastructurii turistice, in conformitate cu legislatia in vigoare". Potrivit informatiilor furnizate de MIMMCTPL, taxa este stabilita de consiliul local pentru pentru sederea intr-o unitate de cazare si se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite la tarifele de cazare practicate de unitatile de cazare (n.r. cota este cuprinsa intre 0,5% si 5%).

In prezent statiunile sunt impartite in functie de interesul national sau local prin HG din 2002 si 2006, insa noile criterii sunt mai permisive, potrivit MIMMCPTL. Conform proiectului privind atestarea statiunilor turistice, in prezent, 37 de statiuni fac parte din categoria celor de interes national si 46 sunt clasificate ca avand interes local.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.