Intelegerea dintre Ministerul Transporturilor si firmele Strabag, Vinci si Roichmann-Ashtrom, pentru realizarea tronsoanelor de autostrada Bucuresti - Ploiesti, Comarnic - Predeal si Predeal - Codlea, lucrari cu o valoare estimata la un miliard de euro, a picat. Semnalul dat alaltaieri printr-un comunicat de presa al ministerului in care se preciza ca "negocierile desfasurate pana in prezent in temeiul normelor actuale de parteneriat public privat au fost intrerupte" a fost intarit ieri cand surse oficiale din minister ne-au declarat ca procedura de angajare a constructorilor pentru noua autostrada va fi reluata de la zero.

Acestia nu vor fi avantajati deloc la noile negocieri. "Vor intra la discutii cu sanse absolut egale cu ceilalti si nu vor fi avantajati", a spus oficialul citat. Nu in ultimul rand, nu se stie daca va mai fi pastrat sistemul de parteneriat public-privat pentru realizarea autostrazii. "Ar putea fi vorba de parteneriat sau ar putea fi vorba de licitatie internationala. Vom elabora mai intai noi norme de parteneriat public-privat, vom stabili metoda prin care va fi facuta autostrada, parteneriat sau licitatie internationala, vom cauta finantarea necesara, iar apoi vom invita pe cei interesati la discutii", ne-a declarat sursa oficiala citata.

Alegerea celor trei firme s-a facut total netransparent, spune Ministerul Transporturilor Statul roman nu are contracte ferme de realizare a tronsoanelor de autostrada cu cele trei firme, fiind vorba mai degraba de intelegeri care, din cauza semnarii lor cu mare fast, au parut mai degraba a fi contracte batute in cuie, ceea ce nu este cazul, spun oficialii Ministerului Transporturilor. Cat priveste motivatia rezilierii intelegerilor, se doreste ca astfel sa fie realizate importante economii la buget, care ar rezulta in urma desfasurarii unor noi discutii pe alte norme legale.


"Nu am primit finantari de la institutiile europene, iar acestea nu au vrut sa auda de participare (n.r. - la proiectul autostrazii Bucuresti - Brasov), pentru ca au considerat total netransparenta alegerea celor trei firme. Anunturile initiale au fost date in Monitorul Oficial partea a VI-a, cu distributie limitata, iar interesul si l-au exprimat doar cele trei firme, fiecare pe cate o portiune, alta decat cea aleasa de celelalte", spune oficialul ministerului.

Citeste si:

Rezilierea intelegerii atrage criticile Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii - ARACO, deoarece sunt trenate proiecte importante pentru sectorul la care statul nu ar urma sa participe cu nici un ban. Mai mult, varianta aleasa de minister, respectiv Bucuresti - Pitesti - Sibiu - Deva - Timisoara, are un trafic inferior celei ce trece prin Ploiesti - Brasov, prin urmare fiind sanse minime de atragere a finantarilor din partea bancilor europene.

"Este vorba de interese directe pe care le are ARACO, asociatie ce include firme care ar beneficia direct de o parte din lucrarile atribuite celor trei companii. Daca se plang ca nu au proiecte la care sa participe, ministerul le poate pune la dispozitie zeci de proiecte de reabilitare a drumurilor nationale la care sunt bineveniti", au declarat ieri oficiali ai ministerului. Acestia adauga ca ARACO dezinformeaza opinia publica caci statul ar urma sa plateasca cu varf si indesat contractorilor straini din veniturile lui pentru lucrarile efectuate.