„Prin formularea sa generala, aceasta declaratie de principii nu contine clauze de natura sa incalce legislatia in domeniul concurentei. Cu toate acestea, in situatia in care, prin aplicarea acestui Cod, s-ar ajunge ca agentii economici semnatari sa recurga la intelegeri sau practici anticoncurentiale, Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a interveni”, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Gheorghe Oprescu.

Consiliul Concurentei atrage atentia semnatarilor documentului asupra faptului ca este esential ca aplicarea acestui Cod sa nu conduca la dezvoltarea unei transparente excesive a relatiilor comerciale dintre furnizori si comercianti. In anumite conditii, schimbul de informatii intre firme concurente risca sa conduca la cunoasterea reciproca a strategiilor comerciale aplicate, ceea ce poate facilita un comportament identic al companiilor pe piata. Astfel, concurenta s-ar putea diminua semnificativ, intrucat ar fi facilitata dezvoltarea de cooperari tacite intre agentii economici concurenti, in sensul uniformizarii practicilor comerciale si, implicit, ale preturilor practicate.

„Mecanismele care faciliteazã schimbul de informatii sensibile intre concurenti pot avea efecte negative asupra concurentei si consumatorilor, deoarece se incalca principiul potrivit caruia toti agentii economici trebuie sa-si stabileascã in mod independent politica pe care intentioneaza s-o implementeze pe piata”, a adaugat Oprescu.

Citeste si:

In cazul in care un sistem ce faciliteaza schimbul de informatii este folosit de competitori pentru a implementa un comportament concertat, practica poate fi sanctionata din perspectiva regulilor nationale sau comunitare de concurentã. De altfel, Comisia Europeana si instantele comunitare au instrumentat o serie de carteluri care s-au bazat, printre altele, pe mecanisme ce facilitau schimbul de informatii.

Reprezentantii patronatelor din industria alimentara si cei ai marilor lanturi de magazine au semnat pe 2 iulie 2008, la sediul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale "Codul de bune practici pentru comertul cu produse agroalimentare", act a carui intrare in vigoare era conditionata de avizul Consiliului Concurentei. Potrivit MADR, Codul de bune practici se va constitui ca preambul al viitoarelor contracte ce vor fi incheiate intre producatori si hipermarketuri.