Rezilierea contractului semnat de guvernul PSD în 2004 pentru construirea autostrăzii Transilvania ar costa România cel puțin un miliard de euro plus alte cheltuieli posibile, a declarat vinerea trecută ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. Acesta a adăugat că cea mai mare pierdere ar fi, poate, faptul că autostrada nu s-ar mai realiza. Ministrul Orban are o sumă întreagă de motive pentru care nu ar rezilia contractul.

În primul rând, nu sunt avocați care să reprezinte onorabil România, spune ministrul, fără a menționa succesul avut de România în procesul cu Nobel Ventures, referitor la rezilierea contractului de privatizare a Combinatului Siderurgic Reșița.

„Nu putem ști cum se vor solda toate acțiunile în instanță, noi nu avem experiență în instanțe internaționale“, a spus ministrul.

Chiar dacă ar găsi avocați buni, una dintre probleme ar fi faptul că legea română guvernează contractul, însă singura formă acceptată a acestuia este în engleză. La renegocierea contractului în 2005, trâmbițată la acel moment ca fiind un succes, partea română nu s-a zbătut să obțină și o traducere a contractului în română.

Pierderea unui proces cu Bechtel s-ar putea solda cu obligarea părții române de a plăti daune companiei americane. Potrivit contractului, acestea sunt constituite, pe de o parte, din profitul cuvenit Bechtel pentru tronsoanele a căror execuție a fost reziliată și, pe de altă parte, din sume pe care Bechtel ar trebui să le plătească la rândul ei contractorilor săi.

Citeste si:

La o rată a profitului declarată de Bechtel în jurul a opt la sută și lucrări totale în valoare de 2,2 miliarde de euro, această componentă a penalităților nu ar fi mai mult de 200 de milioane de euro. Adăugându-se celelalte componente ale penalităților, invocate de Ludovic Orban, România ar putea plăti aproximativ un miliard de euro, sumă care corespunde și estimărilor ministrului, dar și celor avansate de oficiali ai Companiei de Autostrăzi.

Ar câștiga România din ruperea înțelegerii? Prețul de 2,2 miliarde de euro, cuprins în anexa 10 a contractului semnat cu Bechtel, bazat pe prețuri unitare, este doar teoretic. Acestuia i se aplică un coeficient generos de indexare, care ține seama de inflație, se mai corectează cu proiectele concrete ale altor opt tronsoane, mult mai ample decât studiile inițiale, și i se adăugă cheltuieli precum cele cu dotările autostrăzii (suportate de obicei de către constructor, și nu de stat, dar nu și în cazul de față) sau cele cu taxele vamale pentru utilajele importate.

În final se ajunge la cel puțin 7,17 miliarde de euro, arată memorandumul. Suma este menționată și de unul dintre foștii șefi ai Companiei de Autostrazi. „Prețul autostrăzii Transilvania va fi de un miliard de euro pe tronson (opt tronsoane - n.r.), fără TVA“, spune acesta. Ultimele calcule confirmă aceste evaluări. Tronsonul 3 B (Mihăești - Suplacu de Barcău), cu o lungime de 75 de kilometri, va costa peste un miliard de euro, potrivit unui studiu făcut de firma care proiectează tronsonul, IPTANA SA, preluat de Rompres.

Adică de peste două ori mai mult decât în studiul de fezabilitate inițial. Deși inițial tronsonul trebuia să coste 470 de milioane de euro, prețul a crescut în 2007 la 860 de milioane de euro, ulterior constructorul solicitând o nouă majorare, care depășește un miliard de euro.

Dacă ar scoate acum la licitație cele opt tronsoane, prețul plătit de stat ar fi de 9,5 milioane de euro pe kilometru, adică un total de 4,1 miliarde de euro, pentru cei 415 kilometri ai autostrăzii, arată același memorandum. Prețul unitar pe kilometru este oricum unul generos, căci comparația se face cu prețul plătit pentru autostrada București-Moara Vlăsiei, care are trei benzi pe sens și sistem de iluminare, nu doar două benzi precum autostrada Transilvania. Economia adusă de reziliere ar putea fi deci de aproximativ trei miliarde de euro, iar scăzând daunele plătite firmei Bechtel, s-ar ajunge la două miliarde de euro.