Tabletele de ciocolata sunt cele mai consumate de romani. Pretul nu conteaza foarte mult in decizia de cumparare, cat mai ales imaginea brandului.

Romanii nu sunt niste consumatori mofturosi de ciocolata. Traditia se respecta si in zilele noastre, fiind cautata ciocolata cu lapte, sub forma de tablete. Mai mult, romanii nu sunt mari pofticiosi. Consumul ne plaseaza cu mult sub cel inregistrat in tarile din UE.

In ciuda acestei situatii, pe piata romaneasca „joaca" cinci mari producatori internationali: Kraft Jacobs Foods, Supreme, Cadbury, Ferrero si Heidi. Anul trecut, singurul producator autohton, Kandia Excelent, a fost cumparat de gigantul Cadbury.

Desi consumul este redus in comparatie cu alte tari, concurenta dintre marcile de ciocolata este acerba. Piata este dominata de ciocolata sub forma de tablete, cu o cota de piata de 60%. Pe acest segment „se bat" 11 branduri si o extensie de marca, toate „asezate" pe trei paliere de calitate si pret.

Interesant de remarcat ca cel mai aglomerat „raft" este cel Premium, pe care concureaza nu mai putin de sase branduri. Raportul este inversat fata de piata berii, spre exemplu, unde cea mai mare aglomeratie se inregistreaza pe palierul Economic.

Afrodita Blasius, Managing Partner Bridge Communication, considera ca piata romaneasca se afla in tranzitie: „De la o piata mai degraba traditionala, simpla, dominata de tabletele de ciocolata, asistam la o trecere catre o piata mai complexa, cu mai multe tipuri, in mai multe forme si cu mai multe marci."

Citeste si:

In ultimii doi ani, tabletele au suferit „atacuri" din partea celorlalte categorii, cum ar fi pralinele sau bomboanele de ciocolata. O alta tendinta a pietei este diversificarea. „Nu cred ca o marca de tablete de ciocolata poate supravietui acum oferind doar una sau doua variante sau arome", afirma Blasius.

Piata este „victima" sezonalitatii
In timpul verii, vanzarile si promovarile isi incetinesc ritmul. Daniel Gavrila, directorul firmei de consultanta in comunicare Glue, observa ca „in Romania, ca mai peste tot in Europa, domina ciocolata cu lapte". Gavrila precizeaza ca in segmentul „economic" sunt produse care „nu au dreptul sa foloseasca denumirea de ciocolata pentru ca sunt fabricate fara unt de cacao".

Iulian Padurariu, Managing Partner Trout&Partners, are o opinie transanta: „Este o piata cu foarte mare potential din partea oricarui «curajos» care va rupe prostia in advertising si care va incerca sa dramatizeze o idee care sa faca diferenta fata de competitie".

Pretul pare sa nu faca diferenta
Un rol important in aceasta piata este canalul de distributie. „Inca nu se vad pe piata noastra solutii reusite de distributie, altele decat prin agresivii retalieri. Cand o sa vedem ciocolata distribuita in florarii, de exemplu? Sau cand o sa vedem ciocolata pentru diabetici distribuita prin cochetele lanturi de farmacii?", propune Iulian Padurariu.

Din perspectiva pretului, nu se pot trage niste linii groase care sa delimiteze brandurile de tablete de ciocolata. „Pretul nu este un criteriu important, ci vine mult in spatele puterii si activitatii marcii, al preferintei pentru produs, al prezentei pe raft intr-o gama variata", spune Afrodita Blasius.