In numarul nostru de ieri v-am prezentat, la modul general, rezultatele unui control al Directiei Monitorizare si Control din cadrul Ministerului Transporturilor la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romnia (CNADNR)

Controlul s-a axat, in special, pe contractul cu firma americana Bechtel International Inc, constructorul autostrazii Transilvania. Raportul elaborat de inspectorii din minister a dezvaluit un sir lung de ilegalitati si greseli in urma carora, cu complicitatea sau din incompetenta partii române, americanii au incasat sute de milioane de euro cu incalcarea legii sau nemeritat.

Unul dintre modurile in care americanii au profitat cel mai usor de pe urma acestui contract a fost prin exploatarea clauzelor care prevedeau penalitati de intârziere pentru partea româna. Inspectorii au constatat ca, in mai multe rânduri, proiectantul Bechtel a modificat proiectul initial. Acest fapt a necesitat noi lucrari pentru utilitati, noi exproprieri etc pe care trebuia sa le faca partea româna. Normal, au existat intârzieri, deoarece modificarea proiectului dadea peste cap graficul de lucrari al CNADNR. Asta nu i-a impiedicat pe americanii de la Bechtel sa impuna penalizari de intârziere, de data aceasta in calitate de constructori, desi la originea acestor intârzieri stateau tot ei, in calitate de proiectanti.

Bani aruncati pe geam
Potrivit raportului, sutele de milioane de euro, destinate constructiei autostrazii, au fost deturnate sau folosite paralel cu legea. CNADNR a achitat sumele de 65.319.008 euro si 50.619.66395 lei catre Bechtel International Inc, fara a avea certificarea operatiilor efectuate de personal calificat si autorizat de Inspectoratul de Stat in Constructii conform Ordinului MLPTL nr. 488/2002, au constatat inspectorii. Aceste sume reprezinta contravaloarea facturilor din perioada iunie 2004 – noiembrie 2004, in care CNADNR nu a avut contract de supervizare a lucrarilor cu o firma de specialitate (JV Scetauroute-BCEOM) si nici nu a numit, prin decizie scrisa, personal propriu autorizat de ISC pentru urmarirea lucrarilor la autostrada Brasov-Cluj-Bors. O abatere cu impact si mai mare a fost constatata la suplimentarile de costuri. CNADNR a majorat valoarea finala a sectiunilor 2B si 3C din autostrada cu suma de 323 de milioane de euro in urma unor sedinte la care au participat reprezentantii Consiliului Tehnico-Economic (responsabil de constructia autostrazii) si ai CNADNR, fara a justifica sectiunile autostrazii Brasov-Cluj-Bors de la care se vor reloca sumele necesare. Justificarea era necesara pentru respectarea indicatorilor tehnico-economici aprobati prin HG nr. 1363/18.11.2003. In plus, ca ilegalitatea sa mearga pâna la capat, nu a fost obtinut nici avizul firmei de consultanta - JV Scetauroute-BCEOM, aviz obligatoriu.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.