Dorin Gherman a absolvit Institutul de Economie, Universitatea de Vest, Timisoara, in 1997, urmand un master in Administrarea Afacerilor. Si-a inceput activitatea in marketing inca din timpul scolii, ocupandu-se cu crearea de imagini si promotii pentru campanii publicitare. Una dintre ele, Schlossgold, a devenit lider absolut pe piata berii fara alcool, detinand 98% din procentul de piata.

In perioada 2000-2001, avand functia de director de marketing la Brau Union Romania, a reusit sa duca Golden Brau pe prima pozitie in industria de bere, cu o cota de piata de 11%. Totodata, s-a ocupat de branduri si rezultatul a venit la putin timp. "Am fost nominalizat cu cel mai bun clip TV pentru brandul Bucegi in 2002 si 2003. Nici spotul publicitar pentru Ciuc nu a fost mai prejos, in anul 2003 fiind nominalizat in aceeasi categorie cu Bucegi". De la bere la carburanti a fost doar un pas, pe care l-a facut in acest an, de cand se afla la Rompetrol.

- Pentru inceput, va propun sa definim, mai exact, atributiile dumneavoastra ca director de marketing.

- Dezvoltarea strategiei de marketing a Grupului Rompetrol, in ansamblu, dar si a fiecarei entitati in parte este principala mea atributie. La aceasta se adauga dezvoltarea portofoliului de branduri, elaborarea campaniilor de comunicare si a celor promotionale, pentru atingerea obiectivelor de vanzari, si aplicarea unui plan de cercetare a pietei integrat pe grup. Coordonez, de asemenea, activitatea Departamentului de Marketing, relatia cu agentiile de publicitate si monitorizarea performantelor vs plan.

- In cat timp se formeaza un bun om de marketing? Dar un bun director?

- Dupa parerea mea, in Romania lucrurile se intampla mult mai rapid decat in Vest. Marea majoritate a oamenilor excelent formati pe marketing pe care i-am cunoscut sunt tineri care au devenit foarte buni in ceea ce fac intr-un interval relativ scurt, de circa trei-cinci ani. Conditia esentiala pentru toti a fost insa conectarea la experienta si instrumentele folosite de marile companii multinationale.

- Cum ati nimerit in domeniul marketingului? Ati fost descoperit de cineva sau erati hotarat inca de pe bancile scolii?

- Pot sa spun ca a fost vorba de sansa. Posibilitatea de a lucra in marketing intr-o companie mare, ca absolvent de stiinte economice, in zona de vest a tarii, era foarte mica. In primul rand, din cauza concentrarii normale a activitatilor de marketing in Bucuresti. Sansa mea a fost sa fiu ales, in ultimul an de facultate, de o companie mare, lider pe segmentul sau de activitate, care in acel moment intrase pe piata romaneasca. La scurt timp de la intrarea mea in aceasta companie a fost creat Departamentul de Marketing, iar eu am parcurs toate etapele, de la event manager la marketing manager.

- Daca ar fi sa o luati de la capat, ati alege tot marketingul?

Citeste si:

- Da, cu siguranta! Cred, in continuare, ca marketingul este o functiune strategica a oricarei companii orientate spre client. Este, de asemenea, o zona agitata, unde provocarile sunt ingredientul zilnic, si... acest lucru mi se potriveste!

- In ce masura se potriveste ce ati invatat din manuale, de la profesori, cu ceea ce faceti acum?

- Nu intr-o foarte mare masura. In perioada in care am studiat marketingul, la inceputul anilor 90, nu exista o mare experienta in acest domeniu, in Romania. A fost momentul in care au aparut primele carti de marketing, totul era teorie pura. Tin minte ca, desi eram la specializare de marketing, toata lumea punea accentul pe contabilitate, finante, in general pe lucruri pe care le simteau mai accesibile, mai "de viitor".

- De ce merita si de ce nu merita sa te ocupi atat de mult cu dezvoltarea imaginii unei firme?

- Raspunsul pe care il pot da toti cei angrenati in acest "mecanism" nu poate fi decat unul: merita! Vorbesc de consumatori, tot mai mult orientati spre furnizorii care ii trateaza cu atentie, de companii ce le confera acestora incredere si ofera servicii aditionale pe langa oferta de baza.

- Cu atatea treburi pe cap, e clar cat timp liber aveti. Cu ce se umple acesta?

- Cu doua lucruri foarte importante: sportul si sofatul.

- Cum veti extinde reteaua de distributie in 2005?

- Anul acesta, firma isi va extinde reteaua de distributie cu peste 40 de statii noi si alte 100 in sistem franciza, tintind o cota de piata de circa 15%. Grupul Rompetrol N.V. este cel mai mare grup industrial romanesc privat, cu majoritatea operatiunilor si activelor in Romania si Europa de sud-est. Principalele activitati ale Grupului sunt in domeniile rafinare si marketing/vanzare de produse petroliere, cu interese adiacente in explorare, productie si alte servicii pentru industria petroliera, cum ar fi foraj, constructii, transporturi etc. Grupul are 7.300 de angajati si a realizat o cifra de afaceri de 1,61 miliarde de dolari in 2004, urmarind sa devina una dintre cele mai mari companii petroliere integrate din regiune si sa obtina o pozitie puternica in bazinul Marii Negre. In ceea ce priveste rezultatele financiare pe primul trimestru din acest an, Grupul Rompetrol a obtinut o cifra de afaceri de 507 milioane de dolari si un profit net de 43 milioane de dolari. Compania detine in Romania 86 de benzinarii proprii si 152 in sistem de parteneriat, nivel corespunzator unei cote de piata de 10%.