Daca in urma cu un an eram destul de optimisti in ceea ce priveste accesibilitatea leasingului imobiliar, iata ca la acest moment trebuie sa facem loc unei atitudini ceva mai temperate. Si acest fapt nu se datoreaza lipsei de interes din partea firmelor de leasing pentru acest domeniu sau faptului ca acest sector ar fi mai putin profitabil decat cel al leasingului pentru automobile (care detine inca o pondere de circa 90% in totalul finantarilor in sistem leasing), ci unor obstacole de natura obiectiva.

Unul dintre acestea este constituit de legislatie. Aceasta nu protejeaza la momentul actual pe cel care doreste sa achizitioneze un bun in leasing, in caz de faliment al firmei de leasing, respectivul putand sa ramana si fara imobil (aflat in proprietatea companiei de leasing pana la plata ultimei rate si a valorii reziduale) si cu banii dati, fara ca justitia sa il poata ajuta in vreun fel. Oferta firmei MTS Leasing ar trebui privita din aceasta perspectiva cu mai multa circumspectie. In plus, dobanda este de asemenea extrem de avantajoasa.

Ca urmare, companiile de leasing ar trebui sa prezinte credibilitate din punct de vedere financiar. Pentru aceasta insa, una din conditii este cresterea capitalului social. In acest fel, firmele de leasing ar putea dobandi un plus de credibilitate, fapt ce le-ar permite atragerea de finantari care sa sustina proiecte pe termen lung, dar si lucrari de anvergura. In prezent, capitalul social minim cerut in cazul unei companii de leasing este de 500 milioane de lei. "Trebuie sa existe o corelatie intre capitalurile proprii si sumele imprumutate. Ca urmare noi am propus majorarea capitalului social la 4 miliarde de lei. In viitor insa, va trebui sa ne aliniem la cerintele Uniunii Europene, capitalul social al unei companii de leasing trebuind in acest caz sa fie de minim 1 milion de euro," declara domnul Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasig din Romania (ASLR).

O a doua problema legata de cumpararea unui bun imobil in leasing este cresterea costurilor. Cum majoritatea ofertelor de pe piata imobiliara provine de la persoanele fizice, cel care achizitioneaza un imobil prin leasing va trebui sa suporte o crestere de 19% a costului locuintei, crestere datorata aplicarii TVA. Astfel, un cumparator care recurge la o firma de leasing pentru cumpararea locuintei dorite va incheia un contract de leasing financiar cu o companie de profil. Aceasta din urma va cumpara de pe piata locuinta, de la o persoana fizica, va aplica TVA-ul si dobanda pentru suma finantata si o va revinde esalonat clientului sau.

Citeste si:

Daca locuinta este cumparata de la o firma atunci problema TVA-ului dispare. Tot legat de costuri mai apar si alte probleme. Ca urmare a faptului ca are loc vanzarea imobilului sau terenului de doua ori, prima data catre firma de leasing si ulterior, dupa finalizarea contractului de leasing financiar, catre (fostul) utilizator (viitorul proprietar), anumite cheltuieli - de timbru si cele notariale - se dubleaza. Nu in ultimul rand, in calea dezvoltarii lesingului imobiliar a stat si faptul ca nu exista avantaje din punct de vedere al amortizarii bunului.

Ar trebui sa existe o corelatie intre perioada de viata a bunului respectiv, achizitionat prin leasing si dreptul de amortizare al acestuia. Asociatia de Leasing Bancar (ALB) si Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) au inaintat de altfel, proiecte de lege Ministerului de Finante, asteptand in prezent un raspuns din partea acestuia. In aceste proiecte este prevazuta eliminarea platii duble si posibilitatea calcularii amortizarii pe perioada derularii contractului de leasing.

Nu in ultimul rand aspectul obtinerii de finantari de catre firmele de leasing reprezinta de asemenea o problema. In prezent, este destul de dificil de obtinut de catre o firma de leasing o finantare pe termene mai mari de 4-7 ani si de aceea este destul de greu de concurat de catre acestea, cu bancile care pot "intinde" un credit pe 20-25 de ani (marimea ratei/redeventei fiind invers proportionala cu perioda pe care este acordata finantarea). Ca urmare, datorita acestui aspect o mare parte din potentialii clienti (IMM-urile) trebuie sa stea departe de finantarile in leasing, povara ratei fiind mare pentru acestea, cand intervalul pe care este acordata finantarea este mic.

"Cum piata leasingului auto putem spune ca a atins o anume saturare in ceea ce priveste expansiunea din punct de vedere valoric, cresterea e de asteptat sa apara pe segmentul leasingului imobiliar si al celui pentru echipamente, domenii mai putin dezvoltate in momentul de fata."
Cornel Coca Constantinescu, presedinte al Asociatiei Societatilor de Leasig din Romania