Contrar asteptarilor, pretul fara taxe de la noi este mai mare decat cel din Germania (557 de euro), Irlanda (554), Suedia (532), Austria (560) sau chiar Marea Britanie (546 de euro). La motorina, situatia este asemanatoare, pretul de 690 de euro fiind peste cel din 14 tari europene, printre care Marea Britanie, Irlanda, Finlanda, Franta sau Germania. Asadar, companiile petroliere din Romania vand, in medie, carburantii la preturi mai mari decat cele din tari dezvoltate de pe continent, unde salariile sunt mult mai mari si, implicit, si costurile sunt mai mari.

Se ajunge ca la noi sa fie preturi mai mici la pompa pentru ca bugetul de stat incaseaza mult mai putini bani din carburanti decat bugetele din tarile UE mentionate. Si, evident, companiile petroliere de la noi incaseaza mai mult decat cele din Marea Britanie sau Germania, pe unitatea de produs.

Si totusi, Dinu Patriciu, directorul general al Rompetrol, al doilea operator de pe piata romaneasca, a spus ca s-ar putea evita un pret de 5-6 lei pe litrul de carburant tot prin scaderea fiscalitatii. „O solutie ca sa nu se ajunga la acest pret ar fi ca statul sa micsoreze taxele si impozitele. Dar statul nu poate fi inteligent niciodata. Statul e prost prin definitie, pentru ca e un instrument birocratic care nu are competitie“, spunea Patriciu la sfarsitul lunii martie. Cu alte cuvinte, ar trebui sa se reduca tot veniturile bugetare colectate din carburanti, oricum scazute in raport cu tarile europene mentionate mai sus, nicidecum costurile companiilor petroliere sau profiturile acestora.