Numiti un nume important din industria auto! Cu greu gasiti unul care sa nu aiba furnizor din Romania sau chiar o unitate de productie deschisa aici.

Toata lumea a auzit de Dacia - Logan de la Colibasi si va auzi de Fordul care va fi construit la Craiova. S-ar putea sa se mai auda de un model Mercedes, Mitsubishi sau Toyota made in Romania sau de un alt nume greu (in ultimul timp, se vehiculeaza prea multe nume de constructori interesati de Romania ca sa nu… iasa ceva). Dar industria auto autohtona nu inseamna „doar" cele cateva sute de mii de autovehicule care sunt produse aici, ci si sutele de mii - milioane de componente auto produse aici. De la croitorasul Europei, Romania a ajuns tara lohnului auto: mari producatori si-au transferat aici unitati de productie, gasind mana de lucru ieftina, dar si piata de desfacere.

Viteza. Cutii de viteze
Saptamana aceasta s-a inaugurat la Mioveni o investitie „adevarata" - fabrica de cutii de viteze a grupului Renault. In prima faza, investitia este de 146 milioane de euro, iar pana in 2010 va ajunge la 214 milioane. Unitatea va fabrica cutii de viteze cu sase trepte pentru opt modele Renault si pentru sapte modele Nissan, care vor putea fi cuplate la motoare pe benzina de 1,8 litri si 2 litri, precum si pe motoare diesel de 1,5 litri. Productia uzinei va fi exportata in totalitate. Segmentul se dezvolta insa nu doar cu sume mari. Spre exemplu, Meca Rectif, Franta, specializata in „rectificarea pe ambele fete", a infiintat anul trecut la Codlea o societate cu un capital social de 80.000 de euro pentru productie cale pentru cutii de viteza. Firma este furnizor traditional pentru Renault si Peugeot.

Motor! Incepe productia
Cel mai mare producator de motoare ramane Dacia Pitesti, pentru productia proprie. Si coreenii de la Daewoo au investit la Craiova intr-o fabrica de motoare si cutii de viteza, care a inceput sa produca in 1998, la o capacitate de 200.000 de motoare pe an si 170.000 de cutii de viteza.
Si in prezent, dupa preluarea uzinei de automobile de catre americanii de la Ford, fabrica continua sa exporte spre fostele fabrici Daewoo. „Vom lucra la capacitate, contractele pentru motoare si cutii de viteza sunt pana in vara anului viitor", spune Mihai Radu, directorul de vanzari al uzinei.

Citeste si:

Common-rail, la olteni
Luna trecuta insa, din Franta a venit stirea ca Romania este pe o lista de patru tari, unde PSA Peugeot-Citroen ar putea construi o fabrica de motoare, pana in 2012.O decizie privind viitorul amplasament va fi luata la jumatatea acestui an. Fabrica va produce motoare mici, in trei cilindri, cu o capacitate sub un litru si care vor emite mai putin de 100 de grame de dioxid de carbon la o suta de kilometri.

Anul trecut, compania germana Honsel a anuntat o investitie „de la firul ierbii" la Slatina pentru productia cap cilindru aluminiu cu tehnologie common-rail pentru viitoarele generatii de automobile. Clientii vor DaimlerChrysler, VW, PSA, Volvo, BMW si Audi. In prima faza este planificat ca, pana in 2011, sa se dezvolte o capacitate de productie de 500.000 de chiulase pe an.

Italienii, americanii si spaniolii bat tobele
Cortubi a intrat recent in atentia publica prin greva declansata de cei 130 de angajati pentru majorare de salarii. Producatorul italian de tobe de esapament este unul dintre furnizorii Renault care s-a instalat pe platforma industriala de la Mioveni. La Curtea de Arges insa, din 1999, functioneaza societatea mixta Romcat Borla, unde americanii de la Borlat produc, printre altele, si sisteme de esapament. Anul trecut si-a inceput activitatea si unitatea dezvoltata in Turda de Manufactura Moderna de Metales, pentru productia de tuburi metalice din otel, otel inoxidabil si aluminiu (investitie totala cinci milioane de euro), dar si echipamente de suspensie si directie.

Afacerile merg ca pe roate
Compa Sibiu este producatorul traditional de amortizoare si arcuri in Romania. In urma cu 10 ani, a aparut societatea mixta ThyssenKrupp Compa Arcuri, printre clientii de top numarandu-se Ford si Iveco. Compa si-a diversificat productia, printre proiectele noi numarandu-se productia de stergatoare de parbriz pentru Bosch, componente pentru turbosuflante sau casete directie pentru alti grei din domeniu. Anul trecut, exportul companiei a crescut cu 58%, pana la 70 milioane de euro. Este unul din putinele exemple de producatori traditionali care rezista. In rest, scaune de la americani, airbaguri, centuri de siguranta de la suedezi, senzori de parcare, furtun pentru frana de la nemti...