Este nevoie de o adevarata investigatie fie si numai pentru a estima numarul firmelor care sunt active in Romania. Sigur este doar ca vor fi dizolvate 216.866 de firme care nu si-au preschimbat la timp certificatul de inmatriculare (conform Legii 359/2004), adica 34% dintr-un total de 644.092, potrivit ultimelor date centralizate la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC).

Judecatori delegati au constatat oficial aceasta situatie pentru 69.408 dintre cele cu certificatul de inmatriculare expirat, celelalte doar asteptandu-si randul la eliberarea "certificatului de deces".

INVESTIGATIE

Pe de alta parte, la 31 martie, 51% (mai exact 329.457) din firmele inca inmatriculate mai au cateva luni pentru a iesi din situatia de dizolvare judiciara conform Legii 31/1990, republicata. Dintre acestea, 95.678 ar putea fi dizolvate numai pentru ca nu si-au depus situatiile financiare pentru anul 2003.

Eugen Ghiulea, directorul general al ONRC, spune ca restul fie nu si-au actualizat declaratiile privind duratei de valabilitate a sediilor, fie au administratori cu mandatul expirat, fie nu corespund cumulativ mai multor situatii incriminate de Legea 31. Neindeplinirea acestor criterii face o firma suspecta cel putin de inactivitate, daca nu de un statut "fantomatic".

MORTALITATEA

Romanii n-au reusit sa tina in viata decat 44% din toate societati comerciale (969.293) pe care le-au infiintat intre decembrie 1990 si februarie 2005. Si acesta este cazul fericit, in care s-ar dovedi active toate cele 427.226 de firme ramase dupa dizolvarile aferente Legii 359.

Pe de alta parte, excluzand pe toate cele care nu respecta Legea 31, ar mai ramane susceptibile de a fi active aproape 315.000 (31%). Nu putine sunt firmele ai caror patroni sunt straini, deci vitalitatea afacerilor romanilor este si mai mica.

Situatia nu devine mai roz adaugand detaliile celor 302.943 persoane fizice sau asociatii familiale si ale celor 5.376 organizatii cooperatiste inmatriculate, cu care afacerile din Romania inregistrate in ultimii 15 ani se ridica la peste 1.277.000.

Citeste si:

CAUZE

Intreprinzatorii nu sunt suficient pregatiti nici acum sa se descurce intre ciocanul concurentei externe si, mai nou, al perspectivelor aderarii la Uniunea Europeana si nicovala deficientelor mediului de afaceri intern. Sintetizand cauzele identificate de economisti de-a lungul anilor, cauzele principale ale "mortalitatii" antreprenoriale sunt alocarea (adeseori frauduloasa) resurselor financiare ale tarii (prin banci si prin Ministerul Finantelor) si intarzierea privatizarilor si a reformelor in general.

NEMULTUMIRI

Chiar si in ianuarie 2005 peste 16% dintre IMM acuzau lipsa comenzilor drept dificultatea careia trebuie sa-i faca fata, potrivit unui sondaj facut de principalul patronat al sectorului, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR). 27% din intreprinzatori acuza inca blocajul financiar, ceea ce inseamna nerespectarea contractelor, iar 15% dau vina pe fiscalitatea excesiva.

Intreprinzatorii au dat cu greu nota de trecere (5,7) sistemului financiar, potrivit unui sondaj realizat de OECD si BERD. Creditele sunt si acum prea scumpe, iar stimularea prin granturi din partea Guvernului a devenit sistematica abia in 2002, cu 10 ani mai tarziu decat ar fi fost necesar, dar atunci Ministerul pentru IMM dispunea de fonduri prea mici, ca si Agentia Nationala de acum.

CELE MAI VULNERABILE

"Toate efectele tensiunilor din economie se regasesc la nivelul IMM", spune Eugen Ovidiu Chirovici, presedintele Agentiei Nationale pentru IMM. De exemplu, "firmele exportatoare mici si mijlocii nu pot apela la instrumente sofisticate de protectie impotriva riscului valutar", a adaugat Chirovici. Pe de alta parte, in Romania nu exista fonduri de investitii de risc care sa se adreseze nevoilor de capitalizare ale firmelor mici. Dar nici intreprinzatorii nu sunt dispusi sa se asocieze pentru ca firmele rezultate din fuziuni sa capete o capacitate mai mare de absorbtie a unor resurse financiare intotdeauna prea scumpe pentru fiecare asociat in parte.

NESTIINTA SI CONSULTANTA

"Firmele romanesti nu stiu sa isi promoveze si sa isi vanda produsele. Asa se explica si deficitul balantei comerciale a Romaniei", spune, la randul sau, Ovidiu Nicolescu, presedintele asociatiei patronale a IMM. Lipseste o "cultura a vanzarilor, ne lipsesc cunostintele si abilitatile, nu avem institutii sau asociatii puternice care sa promoveze metodele de marketing si nu avem nici resurse, pentru ca alocam fonduri reduse activitatilor comerciale fata de cele pentru productie", a spus Nicolescu. Si nu exista nici prea multe firme de consultanta dispuse sa se dedice cererii specifice a IMM. Iar cele care sunt nu au experianta necesara.