De ieri, romanii nu mai primesc pensii si alocatii, nu mai pot trimite colete si scrisori din cauza grevei angajatilor Postei Romane. Sindicatul solicita cresteri salariale de 16 la suta, in conditiile in care sustine ca profitul institutiei pe 2004 a fost de 50 de miliarde de lei. Conducerea Postei nu confirma datele si refuza sa faca publice rezultatele financiare pentru 2004, pretextand ca nu au primit inca avizul Ministerului de Finante.

Conform datelor Ministerului de Finante, pentru 2003, Posta raporta un profit net de circa 3,7 miliarde de lei. Chiar daca figureaza cu profit, Posta se afla inca pe lista de monitorizare a FMI, intrucat are datorii fata de furnizori. Acordul cu FMI stipuleaza ca societatile bugetare monitorizate nu pot avea cresteri salariale mai mari de 4 la suta. De asemenea, premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat ca Guvernul nu poate satisface cererile sindicale ale postasilor pentru ca "intra in contradictie cu actuala legislatie".

Efectele economice ale grevei postasilor

Greva postasilor va determina un blocaj economico-financiar, sunt de parere reprezentantii intreprinderilor mici si mijlocii. "Toate societatile comerciale vor fi afectate de aceasta greva. In primul rand, cei care folosesc in mod curent serviciile Postei Romane, adica micii afaceristi. De exemplu, netrimiterea facturilor si contractelor la timp va atrage o intarziere a platilor, o amanare a productiei, intarzieri la livrare etc.", ne-a declarat Teodor Ion, purtator de cuvant al Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).

In schimb, reprezentantii marilor asociatii patronale considera ca greva nu le va perturba activitatea in mod semnificativ. "Nu suntem foarte afectati de aceasta miscare sindicala intrucat corespondenta internationala se efectua oricum prin companii de curierat rapid", ne-a precizat Mihai Ionescu, secretar general al Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR). In aceeasi nota, Cristian Parvan, de la Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), sustine ca deja majoritatea membrilor asociatiei isi trimit corespondenta de valoare prin firme specializate private.

"Castigatorii": companiile de curierat

De pe urma acestui conflict sindical sunt si parti care au de castigat. "Ne asteptam la o crestere semnificativa a cererii din partea persoanelor juridice, mai ales pentru serviciile de curierat intern", ne-au spus reprezentantii DHL. TNT, companie de curierat, care deruleaza in parteneriat cu Posta serviciul Sky Pack, pierde pe de o parte, insa spera ca acest lucru sa se compenseze prin cresterea volumului cererii. "Ne gandim chiar sa punem la punct un sistem propriu de servicii de mailing", spun reprezentantii TNT.

Privatizarea Postei- termen necunoscut

Acest conflict social apare in contextul in care Compania Nationala Posta Romana este una dintre societatile care urmeaza a fi privatizate. Cu toate acestea, o strategie coerenta de privatizare nu exista. Incercarea timida de informatizare a oficiilor postale nu este suficienta pentru a adapta serviciile Postei Romane la cerintele actuale ale consumatorilor si la tendintele din serviciile de profil.

Citeste si:

Serviciile bancare au de suferit de pe urma grevei

Bancile cauta solutii pentru a suplini lipsa serviciilor Postei Romane in relatia cu clientii. Disfunctii apar astfel, la intern, in circulatia unor instrumente de plata de la o banca la alta, precum cecuri sau bilete la ordin, in plata ratei lunare la credit de catre pensionari, in transmiterea extraselor de cont curent si de cont de card catre clientii persoane fizice, in plata acreditivelor s.a.

"Un impact puternic se va inregistra in cazul cecurilor si biletelor la ordin, instrumente de plata care, daca se transmit prin Posta, nu vor ajunge sau vor ajunge cu intarziere de la o banca la alta, ceea ce va genera probleme in derularea normala a operatiunilor in sistemul bancar. Astfel de instrumente care au fost introduse la plata in zilele anterioare vor avea probleme. In final vom vedea ce pierderi a inregistrat fiecare banca si vom cere Postei sa ne despagubeasca", spune Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor.

ARB a prezentat ieri BNR posibilele daune cauzate de greva

Majoritatea bancilor recurg in aceste zile la serviciile de curierat rapid, chiar daca pentru acestea sunt percepute tarife ceva mai ridicate. "Pe termen scurt nu este un dezastru, dar pe termen lung se vor crea neajunsuri. Prin Posta vin si pleaca, spre exemplu, popririle de conturi care tin de executarea contractelor de credit pentru clientii insolvabili", puncteaza Gabriela Tudor, vicepresedinte al ARB.

Aici nu se poate cuantifica pierderea in aceasta etapa. Pensionarii care au in derulare credite sunt expusi riscului de a nu putea sa-si plateasca rata daca nu primesc pensia in aceste zile. Presedintele BancPost, Elena Petculescu, ne-a precizat ieri ca "nu exista contracte de credit de consum sau nevoi personale care sa aiba o astfel de clauza, dar clientul in cauza trebuie sa mearga la banca si sa solicite incheierea unei anexe la contract care sa prevada amanarea cu o luna a ratei, dat fiind faptul ca nu a primit la timp pensia pe aprilie."

BancPost are, in prezent, deschise 220.000 de conturi curente si de card pentru pensionari. Problema se pune insa pentru aceia care asteapta pensia acasa, precum si pentru copiii prescolari si scolari care primesc prin Posta alocatiile lunare. Alocatiile sunt platite de BancPost prin reteaua Postei. "Pot aparea intarzieri si la astfel de plati", adauga Elena Petculescu. Si alti bancheri spun ca pentru creditele de consum contractele in general nu au prevazuta o astfel de clauza de neplata a penalitatilor de intarziere in situatii de forta majora, deci trebuie gasita o solutie distincta pentru o situatie fara precedent. O situatie generala pentru bancile de retail tine de "intarzierea extraselor de cont curent si a extraselor de cont de card primite acasa, prin Posta, de client", declara la randul sau ziarului nostru Robert Zanescu, director de marketing Raiffeisen Bank Romania.

In situatia actuala acreditivul soseste prin Posta cu intarziere, "ceea ce inseamna ca se pot pierde afaceri pentru clientii nostri", subliniaza Gheorghe Muntean, director Banca Italo-Romena. La fel, cand sunt trimise la incasare documente prin Posta, o intarziere poate aduce mari prejudicii clientilor. De regula, pana acum pentru corespondenta normala bancile au apelat la Posta Romana, iar pentru urgente, la serviciile de curierat rapid. Pe viitor, s-ar putea inregistra insa o schimbare de optica.