Evident insa, in mod firesc, exista destui guru inchipuiti. Sub stele, se afla o nebuloasa de mini-guru, care concureaza pentru a obtine atentie. Consultanti, academicieni ai scolilor de afaceri, directori de companii si jurnalistii ocazionali de business asteapta, in balans, clipa cea mare in care vor da lovitura. Ei se numesc „guritos” sau „pui de guru”. Lumina lor nu e atat de stralucitoare, dar in general duc o existenta plina de speranta.

O parte din acesti „guritos” vor ajunge intr-o buna zi in prima liga. Cu mult mai multi, nu vor atinge niciodata celebritatea pe care o cauta, dar isi vor construi cariere secundare cu un succes moderat, ca speakeri si invatati, mai degraba pe plan national decat mondial. Problema este ca lumea de business guru autentici e condusa in mare parte de personalitate, mai degraba decat doar de idei.

Bineinteles, ai nevoie de o idee buna la inceput, dar dincolo de asta, un loc la masa de top cere ceva in plus. Starurile autentice au prezenta scenica si un anume rafinament cultivat. Oricine l-a vazut pe Tom Peters facandu-si numarul in conferinte, va admite ca omul are talent. Peters este un interpret innascut.

Chiar si academicienii care au ajuns pe culmile ametitoare ale regatului-guru – cei ca Gary Hamel si Peter Senge – impartasesc acest talent de a intretine audienta si de a informa in acelasi timp. Ei entuziasmeaza publicul cu ideile lor. Un guru tinteste catre impactul maxim. Ceea ce el ori ea au „de vandut” audientei sunt vorbe de duh si statistici rasunatoare. Entertainmentul si instruirea se contopesc in ceva ce se apropie de o forma de arta. Cei care sunt cu adevarat buni, reusesc sa faca toate astea aparent fara efort, insa iscusinta si deprinderile unui guru sunt extrem de diverse.

Citeste si:

Ce-ti trebuie ca sa devii un guru? Greu de spus. Sincronizarea e importanta, sa fii in locul potrivit la timpul potrivit cu ideea perfecta, asta constituie un punct de plecare pentru multi guru. Dar, pentru a ramane in varf, ai nevoie si de alte calitati. O minte ascutita si originalitatea ajuta, dar in majoritatea cazurilor e vorba de un mix aproape indescifrabil de charisma, solemnitate academica si credibilitate reala la nivel mondial.

In general, e vorba de persoane foarte inteligente si, fiti pusi in garda, care pot manifesta aceasta inteligenta sub forma de aroganta sau, alternativ, ca o modestie dezarmanta. Discursul trebuie sa aiba o nota profund competitiva si, in mod egal, sa proiecteze o fascinatie asupra activitatii de business. Ca sa devii un membru cu drepturi depline al sindicatului guru, trebuie sa dai dovada de zel antreprenorial – si un apetit enorm pentru bani si influenta.

Per total, ca sa fii un candidat serios pentru prima liga, ar fi de ajutor sa ai datele urmatoare:

-Numele unei scoli de business importante in CV (Harvard e ok, de asemenea Stanford. In Europa, INSEAD, LBS sau IMD sunt la moda)
-Ceva cercetare academica in spate
-O carte de business best-seller (sau doua) pe numele tau
-Sa iti asociezi imaginea cu un anumit concept sau o zona de interes. Cel mai bine de fapt, este sa valorizezi conceptul dandu-i un nume in tendinte. (Originalitatea e mai putin importanta; majoritatea conceptelor noi sunt de fapt vechi, dar cu o particularitate noua)
-Un loc asigurat in circuitul speakerilor guru, trecand fara efort si fara schimbari majore ale discursului, de la un eveniment la altul