Interviu cu presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, Nicolae Crisan -

- Prin ce modificari majore trece, in prezent, piata de asigurari din Romania si care sunt provocarile carora trebuie sa le faca fata?
- Anii 2005 si 2006 vor fi ani de rascruce pentru piata asigurarilor, din mai multe puncte de vedere. Primul impact - si cel mai apropiat - va fi cel legat de majorarea capitalului social al companiilor de asigurare. Initial, in noiembrie 2004, procesul de majorare a capitalului social al companiilor de asigurari a fost gandit in trei etape, la un curs mediu de 50.000 lei pentru un euro.

Acum vorbim de un curs de 36.500-36.000 lei la euro si sigur ca a fost nevoie de o ajustare a valorilor cuprinse in normele cu privire la majorarea capitalului social. Este adevarat insa ca am primit solicitari pentru modificarea acestor norme si din partea a zece sau unsprezece societati de asigurari, care erau vizate de aceste prevederi, dar si din partea Comisiei buget-finante a Senatului. Prin aceste solicitari ni se cerea sa gasim o solutie in concordanta cu realitatile prezentului. Prin urmare, am refacut normele, iar pana la 30 iunie 2005 societatile vor trebui sa-si majoreze capitalul social, potrivit obiectului de activitate, la cursul de schimb de la data varsamantului. De asemenea, pana la 31 decembrie 2005 trebuie sa se ajunga la niste limite cumulate, prevazute pentru aceasta data.

- Efectele imediate ale acestei masuri?
- Nu cred ca o parte din societatile care au solicitat aceasta pasuire vor reusi sa rezolve problema pana la 31 decembrie 2005. Pentru acestea era sensibila orice majorare de capital, fie daca ar fi fost vorba doar de o majorare cu un miliard de lei si tot ar fi reprezentat o problema. Rolul comisiei este si acela de a gasi solutii, astfel incat in cadrul intalnirilor organizate cu reprezentantii pietei s-au propus mai multe solutii pentru companiile aflate in aceasta situatie. Respectiv, inceperea de negocieri intre jucatorii pietei astfel incat sa poata avea loc un transfer de portofoliu dinspre o societate mai mica spre una mai puternica sau chiar identificarea unor oportunitati de preluare.

Din pacate, cu toata intelegerea manifestata atat de CSA, cat si de Comisia de buget-finante a Senatului in raport cu cerintele micilor investitori din acest sector, trebuie sa fim constienti ca exista o limita minima a capitalului social pana la care trebuie sa se ajunga pana la 1 ianuarie 2007 si ca sub aceasta limita nu se va mai putea opera pe piata de asigurari din Romania. Mai mult, de anul viitor se va trece si la masuri de ordin administrativ. Adica, la sanctiuni prevazute de Legea 32/2000, cu modificarile ulterioare. Acolo unde capitalul social nu a fost varsat la nivelul nivelul minim sanctiunile aplicate vor merge, dupa caz, de la interzicerea operatiunilor sau limitarea acestora pana la retragerea autorizatiei de functionare.

- Pana la majorarea capitalului social, cum fac fata companiile obligatiilor ce decurg din reglementarile existente?
- In paralel, CSA monitorizeaza piata in aceasta privinta. Exista deja cateva semne de ingrijorare, care vizeaza cateva societati, legate de scaderea lichiditatilor pana aproape de minimul prevazut de lege. Acestora comisia le-a cerut adoptarea unor masuri pentru consolidarea lichiditatilor, cum ar fi majorarea capitalului social prin aport de capital sau reducerea unor cheltuieli. Speram sa nu fie vorba despre reducerea platilor de despagubiri.

Adica, societatile care au aceasta problema trebuie sa inteleaga ca reducerea cheltuielilor indirecte este importanta, si nu a celor care dau sensul unei companii de asigurare. Cresterea lichiditatilor se poate face, de asemenea, prin recalcularea primelor, ceea ce inseamna o crestere a tarifului la nivelul riscurilor asumate. Trebuie sa spun ca inca nu s-a constientizat la nivelul unor societati faptul ca practicarea unor prime de asigurare in neconcordanta cu riscurile asumate face imposibila reasigurarea acestor riscuri. Vorbim aici in special de riscurile de credite si garantii, de gestionarea riscurilor financiare, dar si de cele legate de raspunderea civila.

- La 1 ianuarie 2005 ar fi trebuit sa intre in vigoare Legea 249/2004 privind pensiile ocupationale. Ce se intampla cu normele de aplicare?
- Printr-o lege aprobata in regim de urgenta s-a suspendat aplicarea prevederilor Legii 249/2004. Despre actul normativ initial pot sa va spun ca modul in care a aparut nu a semanat deloc cu ceea ce a propus CSA. La o lege cu 70 de articole au fost aduse 60 de amendamente. Legea 249/2004 - asa cum o spun si reprezentantii asociatiei profesionale - este restrictiva, nu este functionala, creeaza un tratament discriminatoriu in raport cu asigurarile de viata, care seamana ca produs cu cele de pensii, si beneficiaza de un tratament fiscal inechitabil.

Dupa cum se stie, contributiile la pensiile ocupationale sunt deductibile fiscal, pe cand la asigurarile de viata nu se pune problema deducerii, chiar daca este vorba de o asigurare tip pensie. Am avut intalniri cu secretarul de stat si cu presedintele CNPAS, cu reprezentanti ai Ministerului Muncii, ai asociatiei profesionale din piata asigurarilor si am sustinut modificarea acestei legi. Pana la 1 iulie 2005 Legea 249/2004 ar urma sa fie modificata, impreuna cu Legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat.

Pe de alta parte, CSA se afla intr-o situatie delicata in raport cu aceasta lege, dar si cu cea votata in regim de urgenta, care ii suspenda prevederile, pentru ca nici una nu descarca comisia de obligatia de a emite normele in aplicarea legii. Prin urmare, avem o singura alternativa. Daca Legea 249 nu va fi modificata pana la 1 iulie 2005, CSA va emite norme conform acesteia. Nu dorim sa fim acuzati de incapacitate de gestionare a obligatiilor legale, pentru ca au existat astfel de intentii.

Pe site-ul CSA exista deja proiectul de norme. Mai sunt doar doua acte care urmeaza a fi lucrate, legate de activul net al fondurilor de pensii si de modul de evaluare a acestuia. Daca se va aproba actul normativ privind infiintarea Comisiei independente care va prelua Departamentul de pensii ocupationale din cadrul CSA, atunci ii va reveni acestei institutii rolul de a modifica normele emise de noi. La audierile de la Comisia de buget-finante de la Senat, de la Camera Deputatilor, am precizat ca modul de reglementare si supraveghere si eventualele modificari ale legilor privind pensiile ocupationale si fondurile de pensii administrate privat sunt, in ultima instanta, o decizie politica.

Daca se considera ca un organism independent ar putea gestiona mai bine si mai corect contributiile la pensiile ocupationale decat ar putea CSA printr-un departament deja creat, ne supunem acestei decizii. Si asta pentru ca eu nu sunt in nici un fel subordonat politic vreunui partid.

- Evolueaza piata asigurarilor conform asteptarilor?
- Exista pareri conform carora piata asigurarilor din Romania nu este la nivelul celor din Ungaria, Cehia sau Polonia. Asa este, dar trebuie sa ne gandim la realitatile de la care am plecat. In anul 2000, ponderea volumului de prime in produsul intern brut (PIB) era de 0,2%, pentru ca in prezent sa fie undeva aproape de 1,5%. Adica, o crestere de sapte ori a ponderii in PIB. Ca sa nu mai vorbim despre volumul de prime, care se situa in 1994-1995 undeva la 250 milioane dolari, iar acum vorbim de peste patru ori mai mult, daca ne raportam la aceasta moneda. O asemenea dinamica a cresterii, de 20-25% in termeni reali, a fost greu de obtinut intr-un sector care nu a fost incurajat nici prin masuri legislative si nici prin masuri fiscale.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.