Desi firmele asteptau cu nerabdare intrarea in vigoare, de la 1 ianuarie 2005, a noului Cod Fiscal, in primul rand pentru a beneficia de reducerea cu 6 puncte procentuale a impozitului pe profit - de la 25 la 19 la suta -, o analiza mai atenta a Codului scoate la iveala adevarate capcane pentru firmele romanesti. Specialistii firmei de consultanta KPMG explica prevederile controversate ale noilor reglementari fiscale.
Soarta microintreprinderilor - decisa de cursul valutar la sfarsit de an
Dupa cum se stie, facilitatea fiscala care prevede ca microintreprinderile pot opta pentru impozitarea cu 1,5 la suta a veniturilor,ca alternativa la impozitul pe profit aplicat in mod uzual, a fost pastrata si pentru 2005. Totusi, microintreprinderile - societati care au sub 9 angajati inclusiv si o cifra de afaceri anuala sub 100.000 de euro - care opteaza pentru impozitarea cu 1,5 la suta a veniturilor se expun unei adevarate loterii, daca luam in calcul o alta prevedere din Codul Fiscal. Este vorba de modul in care cifra de afaceri - in cele mai multe cazuri realizata in lei - este convertita in euro. Astfel, pentru a verifica daca o firma indeplineste conditiile privind cifra de afaceri pentru a beneficia de regimul special se ia in calcul cursul anuntat de BNR pentru ultima zi a anului 2004. Daca, in anii trecuti, cursul euro fata de leu era tinut strans in frau de BNR, anul acesta, in ultima zi a anului, cursul euro poate varia chiar cu peste 1.000 de lei fata de ziua precedenta. La inceputul lui noiembrie s-a creat deja un precedent pentru astfel de situatii: cursul euro a pierdut intr-o singura zi 800 de unitati in fata leului. Variatiile mari ale cursului sunt posibile dupa ce Banca Centrala a anuntat la inceputul lunii ca nu va mai interveni pe piata valutara. Dispozitia speculatorilor de pe piata valutara care pot decide fie sa vanda, fie sa cumpere milioane de euro in ultima zi a anului poate afecta in mod considerabil cele peste 373.000 de firme romanesti care au sub 10 salariati si care vor putea beneficia sau nu de impozitul redus in 2005. Astfel, daca o firma cu mai putin de 10 angajati are o cifra de afaceri apropiata de 4 miliarde de lei, aceasta nu va mai putea beneficia de impozitul redus daca, pe 31 decembrie, cursul euro pica sub 39.000 lei. Deci, in 2005, o firma surprinsa in astfel de situatii va trebui sa plateasca in loc de impozitul de maximum 1.500 euro reprezentand 1,5 la suta din cifra de afaceri, un impozit de 19 la suta pe diferenta dintre venituri si cheltuieli. Daca luam in calcul profitul mediu de 420 de milioane de lei calculat de Consiliul National al IMM-urilor pentru 2004, rezulta un impozit de aproape 80 de milioane de lei, cu 33 la suta mai mare decat in situatia anterioara. Insa, pe 31 decembrie lucrurile ar putea evolua si in favoarea microintreprinderilor, daca euro creste semnificativ si tot mai multe firme indeplinesc conditiile pentru a beneficia de impozitul redus de 1,5 la suta din venituri.


Impozite pe cladiri de 10 ori mai mari pentru firmele care nu-si reevalueaza imobilele
O alta capcana a noului Cod Fiscal este prevederea conform careia impozitul pe cladiri datorat de firme va fi de pana la 10 ori mai mare daca acestea nu si-au reevaluat imobilele in ultimii trei ani. Cei care nu si-au reevaluat cladirile recent vor plati impozite cu valori intre 5 si 10 la suta din valoarea imobilului, fata de impozitul normal de 0,5 -1 la suta. Exista totusi o solutie pentru a evita taxele mai mari pentru cladiri: reevaluarea acestora astfel incat rezultatele reevaluarii sa fie cuprinse in bilantul de la sfarsitul anului. Insa specialistii de la KPMG sustin ca pentru cei care abia acum au luat contact cu prevederile Codului Fiscal este deja prea tarziu, reevaluarea unei cladiri durand in medie 3-4 luni.
SRL-urile cu capital social minim si datorii - obligate la majorari de capital
"Firmele care se asteapta ca gradul de indatorare sa depaseasca nivelul de trai trebuie sa considere in mod urgent si cat se poate de serios daca nu se pune problema unei majorari de capital inainte de sfarsitul anului 2004", sustine Niculae Done, Tax Partner la KPMG. Optiunea pentru majorarea capitalului social trebuie analizata deoarece noul Cod Fiscal prevede ca firmele care au datorii de trei ori mai mari decat capitalul social nu-si mai pot deduce din profit pierderile din diferentele nefavorabile de curs valutar, nici dobanzile de la imprumuturile contractate de la alti parteneri in afara institutiilor de credit si de leasing. Pentru creditele de la institutiile specializate, dobanzile sunt deductibile fara nici o limitare. Insa, pentru alte imprumuturi - cum ar fi cele acordate de furnizori sau de asociati, Ministerul Finantelor a stabilit "din oficiu" nivelul dobanzii care poate fi dedusa din profit la 17,75 la suta pentru creditele in lei - in conditiile in care bancile acorda imprumuturi la dobanzi de peste 25 la suta - si la 9 la suta pentru imprumuturile in valuta.