Noul act normativ al taxei auto, redenumita "taxa de poluare pentru autovehicule", propune abrogarea articolelor din Codul Fiscal care reglementeaza actualul regim de taxare a autovehiculelor. Ordonanta adoptata, luni, de Executiv, prevede restituirea diferentei de taxa rezultata din modificarea legislatiei, astfel incat proprietarii de autovehicule sa primeasca diferenta intre taxa platita incepand cu 1 ianuarie 2007 si taxa pe care ar fi platit-o in situatia in care legea ar fi respectat principiile pentru care Comisia Europeana a declansat procedura de infringement. Totodata, noul proiect de ordonanta stabileste ca persoanele, care, conform actualei formule, au platit mai putin, nu vor face obiectul unei recalculari.

Veniturile la bugetul general consolidat, care ar fi trebuit incasate, in 2008, din taxa de prima inmatriculare, se ridica la aproximativ 300 milioane lei, adica peste 80 milioane euro. La aceasta suma, se adauga diferentele de taxa ce vor trebui restituite proprietarilor de autovehicule care au platit mai mult dupa vechea formula a taxei de prima inmatriculare, in comparatie cu taxa de poluare instituita dupa criteriile CE. Nota de fundamentare a ordonantei prevede, insa, ca aceste sume sunt mult mai reduse decat cele ce ar fi stabilite drept despagubire prin sentinte judecatoresti definitive.

Una dintre modificarile esentiale ale actualei taxe de poluare este ca banii nu vor mai fi virati la Trezoreria Statului, catre bugetul general, ci vor merge la Fondul de Mediu si vor fi gestionati de Administratia Fondului pentru Mediu.

Platitorii taxei de poluare vor putea, in continuare, sa conteste cuantumul sumei pe care trebuie s-o plateasca. Una dintre recomandarile Comisiei Europene, incluse in actuala formula de calcul, prevede asigurarea unei proceduri de contestare a taxei de poluare auto, atunci cand platitorul este nemultumit de nivelul taxei percepute.