Statul va acorda in acest an companiei CFR SA, care administreaza reteaua de cale ferata, subventii de 828 de milioane de lei, pentru acoperirea in totalitate a costurilor de administrare, intretinere si reparatii a infrastructurii feroviare, potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta elaborat de Ministerul Transporturilor. Suma de primit in acest an este cu 62% mai mare decit cea alocata in 2007. Pentru perioada 2008-2012, valoarea subventiilor se va ridica la 4,7 miliarde de lei, mai prevede proiectul de act normativ.

Decizia luata de Ministerul Transporturilor (MT) survine unei radiografii recente a situatiei caii ferate, foarte critice, facute de catre firma de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC).
Publicitate

Studiul a fost cerut expres la inceputul anului de catre premierul Calin Popescu Tariceanu.

Potrivit analizei facute de PwC, dar si a datelor de la CFR, pe 13.730 km (linii curente si directe) exista 1.054 de puncte periculoase, din care 319 sint de categoria I. Anul trecut s-au produs peste 19.500 de deranjamente la instalatii care au dus la intirzierea a 4.512 trenuri cu 51.117 minute (peste 35 de zile in total - n.red.). Ca urmare a subfinantarii sale constante, CFR inregistreaza datorii masive la Electrica, de 636 milioane de lei, din care penalitatile sint de 191 de milioane de lei.

Citeste si:

Subventia care va fi incasata de CFR, daca Guvernul isi va da acordul, va acoperi diferenta dintre sumele incasate de societate din Tariful de Utilizare a Infrastructurii (TUI - taxa incasata de CFR de la societatile de transport feroviar si care este principala sursa de finantare a companiei) si cheltuielile estimate ale companiei pentru 2008. Conform notei de fundamentare, Tariful de Utilizare a Infrastructurii feroviare reprezinta circa 66% din veniturile companiei, fondurile bugetare avind o pondere de numai 4% din veniturile totale.

In nota de fundamentare a proiectului de act normativ, Ministerul Transporturilor arata ca nivelul veniturilor CFR SA a scazut din anul 2004 si pina in prezent, deoarece TUI aplicat transportului public de calatori nu a crescut decit cu 2-3%, adica de la 2,4 euro/tren pentru un kilometru de infrastructura la 9 lei, in timp ce costurile au crescut cu 28%.

Cresterea de 2-3% a fost aplicata si la tariful pentru transportul de marfa, respectiv de la 3,6 euro/tren pentru km de infrastructura din 2004 la 14 lei tarif aplicat in prezent. Companiile care platesc TUI la CFR SA au avut insa grija sa-si majoreze mult mai mult preturile practicate. In perioada mentionata, tarifele pentru transportul public de calatori au crescut cu 64,5%, iar cele practicate de operatorii de transport de marfa s-au majorat cu aproximativ 43%.